„Moje słowa kluczowe to dziedzictwo, historia, ornament, przywracanie pamięci i przepisywanie historii. Analizując przeszłość, możemy lepiej zrozumieć teraźniejszość – to jeden z najbardziej oczywistych kluczy, jakim się posługuję, biorąc na warsztat tkaninę „przemysłową”, która ze względu na swój niezbyt spektakularny charakter pozostaje w cieniu tkaniny artystycznej”.
Wystawa „Działy otwarte / Działy zamknięte” powstała z okazji 60-lecia CMWŁ. Jest opowieścią
o historii instytucji i specyfice muzeum prowadzoną ze współczesnej perspektywy. Ekspozycja zrywa
z wizją muzeum jako formą instytucji zamkniętej, jedynie katalogującej i badającej przeszłość, ukazując ją jako strukturę otwartą na współczesne działania artystyczne.
Podczas zwiedzania zwrócimy uwagę na bogactwo możliwości i potencjał, jaki tkwi w tkaninie przemysłowej oraz dowiemy się, jak młodzi twórcy wykorzystali tradycję do opowiedzenia o problemach współczesności.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
26 listopada (piątek) godz. 17:00
Bilet: 15 zł bilet normalny, 10 zł ulgowy
Limit miejsc: 30 osób
Bilety do nabycia w kasie Muzeum oraz na stronie bilety.cmwl.pl
Podczas oprowadzania obowiązuje reżim sanitarny (maseczki, zachowanie dystansu).
Dr Dominika Krogulska-Czekalska
Dyrektorka Instytutu Tkaniny i Stylizacji Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej, którą prowadzi, zgłębia tajniki tkaniny żakardowej, poszukując możliwości wykorzystania tej techniki w sposób niekonwencjonalny, lecz pożyteczny i nieszkodliwy dla środowiska. W swojej pracy koncentruje się na komentowaniu rzeczywistości. Tylko w 2018 roku brała udział w wystawach: „Text/struct/ures” w Niemczech, „Textile Art of Today” prezentowanej w Słowacji, Czechach, Polsce i na Węgrzech, “Za Wolność”, pokazywanej
w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz w ostatniej edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny, w 2019 roku, w Biennale Tkaniny w Poznaniu i Biennale WTA w Madrycie, a w 2020 w wystawie "Polska Szkoła Tkaniny Artystycznej" Desa Unicum. Prezentowała swoja twórczość także w Portugalii podczas wystąpienia w Contextile 2020 Talks.
Kuratorowała wystawę Future Man 2052 w ramach Brussels Design September 2020, a rok wcześniej napisała artykuł „W stronę dizajnu odpowiedzialnego i inkluzywnego” do monografii „Odnawialna przestrzeń projektowania”. Wraz z firmą Most i dyplomantką Aleksandrą Milewską zdobyła godło must have 2020 przyznawane przez radę ekspertów w ramach festiwalu Łódź Design.
Centralne Muzeum Włókiennictwa, ul. Piotrkowska 282, Łódź