Łódzka Organizacja Turystyczna

Nowy sezon teatralny w Łodzi. Premiery i spektakle, które trzeba obejrzeć jeszcze raz

Teatr Pinokio i Arlekin, Teatry: Nowy, Muzyczny, Powszechny, Chorea, Jaracza oraz Teatr Wielki, Teatr Kamila Maćkowiaka, Teatr Komedii Impro, O!Impro, Artkombinat w Monopolis, Teatr Logos czy Teatr Mały zaprezentowały swoje repertuary jesienno-zimowe, w tym daty premier oraz plan wydarzeń specjalnych. Nowy sezon teatralny w Łodzi prezentuje się „galancie”!

nowy sezon w łódzkich teatrach

Teatr Pinokio: Nowe miejsce, nowe otwarcie

Sienkiewicza 75/77 – to obecny adres Teatru Pinokio w Łodzi, który po przeprowadzce do zrewitalizowanego budynku dawnej fabryki otwiera się nie tylko na nowy sezon, ale też na nową publiczność, zainteresowaną problemowymi spektaklami, wychodzącymi poza ramy pojęcia „teatr dla dzieci”. Na weekend otwarcia (29 września – 1 października) Pinokio przygotował dwie prapremiery, wystawę, zakulisowe spacery i koncert zespołu Chłopcy kontra Basia.

Sezon teatralny 2023/2024, pierwszy w nowej siedzibie, rozpocznie się w piątek, 29 września, koncertem zespołu Chłopcy kontra Basia, który nie tylko zaprezentuje autorski materiał, ale też w charakterystycznym dla siebie stylu łączącym folk z jazzem na nowo zinterpretuje utwory ze spektakli Pinokia. Tego dnia w foyer odbędzie się też wernisaż wystawy plakatów. 

Najważniejszym punktem programu będą jednak dwie prapremiery. Pierwsza z nich to wydarzenie sceniczne „Zamieniam się w słuch”, adresowane do widzów od czwartego roku życia, a sprowadzające się do wyzwalania obrazu dźwiękowego oraz wizualnego głosek i liter w dziecięcej świadomości poprzez słowo, obraz oraz ruch. Spektakl
w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy, inspirowany jest stworzoną przez prof. Monikę Wiśniewskią-Kin metodą nauki czytania „Skuteczne zdziwienie”, wdrażaną pilotażowo w łódzkich przedszkolach. Za scenografię odpowiada Ewa Woźniak, za oprawę muzyczną Iga Eckert, a projekcje przygotował Aleksander Janas. 

 

Z kolei spektakl „Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci” w reżyserii Gabriela Gietzky’ego bazuje na trylogii Petera Wohllebena i mówi o życiu leśnej wspólnoty. Twórcom zależało na stworzeniu wielowątkowej opowieści o synergii
i odpowiedzialności za wspólnotę. Czy umiemy słuchać, gdy mówi do nas las?  Czemu bez problemu rozpoznajemy logotypy znanych koncernów, a nie umiemy rozróżnić liścia brzozy od liścia lipy? Choreografię do pełnej emocji wycieczki przez las z aktorami-przewodnikami opracował Szymon Michlewicz-Sowa, a muzyką oprawił ją Marcin Nenko. Scenografię i kostiumy przygotowała Grupa Mixer. Za reżyserię świateł odpowiada Karolina Gębska.

Repertuar pierwszego sezonu w nowej siedzibie wypełnią również tytuły, które zdążyły już podbić serca dziecięcej publiczności i opiekunów: „Mój cień jest różowy”, „Pani za malutka”, „Wojnokraka” zrealizowanym równocześnie w dwóch językach polskich – fonicznym i migowym. Powrócą również, „Dzieci z Bullerbyn”, „Wielki Buzz Grow”, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Kolejna premiera sceny przy Sienkiewicza zaplanowana jest na 2 grudnia, będzie to „Księga dżungli”. 

teatrpinokio.pl

 

Teatr Arlekin: świętowanie 75-lecia

 

Jubileusz 75-lecia, proekologiczna wystawa rzeźb, start dwóch wielkich projektów edukacyjnych oraz dwa nowe spektakle – w tym jedna prapremiera i jedna 300. premiera w historii Teatru – to plan Arlekina na najbliższe tygodnie.

Rozpoczęty właśnie nowy sezon artystyczny Teatr Lalek Arlekin zainauguruje już
w najbliższą sobotę, 16 września prapremierą przedstawienia „Czar(cie) gry”, do którego tekst sztuki powstał specjalnie na zamówienie łódzkiej sceny. Spektakl oparty jest na kilku polskich podaniach, w tym jednego o powstaniu Łodzi. Inspiracją do stworzenia historii była z jednej strony legenda „Diabelska Gra”, w której bohater staje do wyzwania z diabłem walczącym o jego duszę ale także współczesna powieść Chrisa van Allsburga pt. „Jumanji”. Bohater przedstawienia, dziesięcioletni Gniewko przeprowadza się z rodzicami do Łodzi, w której realia mieszają się z fantazją poprzez nieoczekiwaną wyprawę w nieznane. Tekst sztuki napisała Anna Andraka, a spektakl rezyseruje Roksana Miner.

Jednocześnie z próbami do tej premiery w Arlekinie trwają przygotowania do kolejnej – 300. już z kolei premiery sceny przy ul. Wólczańskiej. Co więcej, jubileuszowy spektakl wypada dokładnie podczas… Jubileuszu Teatru Lalek Arlekin. „Teatru się
o wiek nie pyta” – to hasło tegorocznego jubileuszu, ale wiadomo, że w grudniu obchodzone będą 75. Urodziny Arlekina.  Na 300. premierę Teatr wybrał „Frankensteina” na podstawie powieści Mary Shelley, skupiając się głównie na wątkach dotyczących przemocy, jej źródeł i schematów ludzkich zachowań. Victor Frankenstein, żądny sławy i pieniędzy uczony, tworzy dzieło swojego życia, powołując na świat człowieka „idealnego”. Nie wszystko idzie jednak zgodnie z planem. Zamiast człowieka powstaje monstrum, a zamiast ideału - rozczarowanie. Sfrustrowany naukowiec odtrąca swoje stworzenie i rzuca je w obcy, wrogi świat, gdzie każde spotkanie przynosi tylko cierpienie. Wszyscy bowiem widzą w nim jedynie potwora.
W końcu coś w nim pęka i naprawdę się nim staje. Rodzi się gniew, żądza zniszczenia. Tylko kto tu tak naprawdę jest potworem? Spektakl – dla nieco starszej widowni – reżyseruje Przemysław Jaszczak.

Jednak nie same spektakle zobaczymy jesienią w Arlekinie. Dla swoich widzów
w górnym foyer przygotowano, otwartą właśnie wystawę rzeźb „Przed zachodem słońca” – pochodzącą z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Zebrane na wielkiej łące zwierzęta i stworzenia welu gatunków spotkały się tam w ważnym celu
i debatują. O czym? Na pewno o czymś istotnym…

Jesienią w Arlekinie ruszają też dwa weekendowe rodzinne cykle – sobotnie „Skrzaty Książkojady”, w których po spektaklach na Scenie Kameralnej spotykamy się na poduchach, aby wspólnie czytać i wymyślać zabawy inspirowane literaturą, a także „Niedziele Inne niż Wszystkie”, czyli wybrane niedziele, podczas których zapraszamy widzów nie tylko na spektakl na Dużej Scenie, ale szereg atrakcji zorganizowanych dla nich w całym teatrze. Również we wrześniu Arlekin rozpoczyna dwa wielkie dwuletnie projekty edukacyjne. Jeden skierowany jest do nauczycieli i edukatorów, drugi do młodzieży licealnej. Dzięki cyklowi warsztatowemu „Rozwiń się" Ci pierwsi, pracujący na co dzień z młodymi ludźmi będą mogli w Arlekinie wzmacniać swoje artystyczne moce i ładować baterie kreatywności a Ci drudzy, dzięki programowi „Operacja Teatr. Specgrupa 15+" utworzą stałą młodzieżową, warsztatową ekipę, która będzie miała wpływ na to, co dzieje się w teatrze. Zostały już tylko ostatnie miejsca.

teatrarlekin.pl

Teatr Nowy: opera, rave i kultowa klasyka

Georges Bizet, Arthur Miller i drum’n’bass; Brzyk, Jakimiak i Obszańska; muzyka, ruch i trudne tematy – tak można w skrócie opisać plany Nowego na pierwszą połowę 75. sezonu działalności.

Na początek teatr tradycyjnie już stanie się jedną ze scen Festiwalu Łódź Czterech Kultur. W ramach kolejnej odsłony projektu Nowy i Młodzi widzki i widzowie już 16 i 17 września zobaczą koprodukowany z FŁ4K spektakl choreograficzny "Carmen"
w reżyserii Anny Obszańskiej. Dla debiutującej reżyserki i aktorki teatru tańca opera Bizeta stanie się kanwą do eksploracji granic między seksualnością a seksualizacją – pochwałą świadomej cielesności a sprowadzaniem ciała do kategorii obiektu pożądania. Na scenie wystąpią: Barbara Dembińska, Łukasz Gosławski i debiutujący Antoni Włosowicz oraz gościnnie Marek Bula, Katarzyna Janek i Magdalena Malik.

Na 17 listopada, także na Małej Scenie, zaplanowana jest prapremiera spektaklu Agnieszki Jakimiak pod roboczym jeszcze tytułem Rave, którego nie przeżyłam. Pochodząca z Łodzi artystka sięgnie do łódzkiej kultury klubowej przełomu tysiącleci – historii efemerycznej rewolucji w rytmie acid techno, drum’n’bassu, jungle i punka, napędzanej przez tysiące młodych ludzi, którzy tańczyli do upadłego w klubach i na ulicach miasta znanego z pofabrycznego kurzu i obezwładniającej szarości. Dla pokolenia dzisiejszych 40-50-latków spektakl będzie powrotem do czasów studenckich; dla pokolenia ich dzieci – spotkaniem z miastem, klimatem i muzyką lat 90-tych; dla Łodzi – kolejna odsłoną obchodów 600-lecia.

1 grudnia Nowy zaprosi widzki i widzów na Dużą Scenę, gdzie pokaże Śmierć komiwojażera w reżyserii cieszącego się ogromną sympatią i uznaniem łódzkiej publiczności Remigiusza Brzyka. Nagrodzony Pulitzerem dramat Arthura Millera, przez wielu uznawany za jeden z najwybitniejszych w XX wieku, podejmuje temat męskiej frustracji i rozczarowania obowiązującą propagandą sukcesu. Przejmujące studium niepogodzenia z życiową porażką i rozpaczliwych prób tworzenia mitu o sukcesie, za którymi kryje się lęk przez starzeniem się i utratą kontroli, w trzeciej dekadzie XXI wieku może okazać się zaskakująco aktualne. W spektaklu zadebiutuje Rozalia Rusak, absolwentka wydziału aktorskiego krakowskiej AST. Uznana przez publiczność tegorocznego Festiwalu Szkół Teatralnych za Najbardziej Elektryzującą Aktorkę właśnie dołącza do zespołu aktorskiego teatru.

Teatr będzie kontynuował także warsztatową odsłonę projektu „Nowy i Młodzi” – tym razem pod hasłem Nowej Pracowni Dramaturgicznej; pokazy pracy w procesie, towarzyszące zrealizowanym w styczniu warsztatom Światoobrazy – Źli chłopcy, złe dziewczyny, zgromadziły rzesze widzek i widzów.

Po wakacyjnej przerwie na scenę wraca zbierający doskonałe recenzje i cieszący się wśród publiczności ogromną popularnością Dobrze ułożony młodzieniec w reż. Wiktora Rubina z tekstem Jolanty Janiczak. Inspirowany prawdziwym łódzką historią procesu sądowego Eugeniusza Steinbarta spektakl porusza temat transpłciowości i jej społecznego odbioru.

Widzki i widzowie będą mogli zobaczyć także "Beze mnie jesteś nikim" – oparty na poruszającym reportażu Jacka Hołuba spektakl Agaty Biziuk, który miał swoją premierę w końcówce maja. Opowiadające o przemocy domowej przedstawienie szybko zyskało uznanie publiczności, krytyków i ekspertów: „Uważam, że spektakl powinni obejrzeć dosłownie wszyscy, mimo «ciężkiego” tematu»” – napisała Małgorzata Czarnota, koordynatorka łódzkiego oddziału Centrum Praw Kobiet.

Prezentowany w Nowym od grudnia 2022 roku brawurowy Smoleńsk Late Night Show Jakuba Zalasy i Piotra Pacześniaka pojedzie we wrześniu na 14. Koszalińskie Konfrontacje Młodych „M-TEATR”. Wyborcza jesień będzie też dobrą okazją do tego, żeby zobaczyć Hamleta we wsi Głucha Dolna – polityczną satyrę Ivo Brešana
w reżyserii Roberta Talarczyka, obnażającą ponadczasowe mechanizmy władzy. Na najmłodszych widzów czekają natomiast My, psy w kosmosie w reż. Przemysława Dąbrowskiego z muzyką Leny Ledoff – kontynuacja lubianej bajki o gromadzie bezdomnych czworonogów.

nowy.pl

Teatr Muzyczny w Łodzi: najlepsze musicale i zapowiedź nadejścia "Drakuli"

Teatr Muzyczny rozpoczyna pracę nad wystawieniem autorskiej premiery – musicalu "Drakula, którego premiera zaplanowana jest na 18 maja 2024 roku. W roli hrabiego Drakuli zobaczymy m.in. Pawła Erdmana – solistę Teatru Muzycznego w Łodzi. Słynna powieść Brama Stokera o wampirze-arystokracie doczekała się licznych adaptacji filmowych, a postać Drakuli stała się w kulturze popularnej znanym symbolem. Teraz przyszedł czas na musical, a zapraszają: Jakub Lubowicz – kompozytor i Jakub Szydłowski – librecista oraz reżyser musicalu.

Kiedy młody prawnik, Jonathan Harker, przybywa do Transylwanii, aby sfinalizować zakup domu w Londynie przez hrabiego Drakulę, dokonuje serii przerażających odkryć, co przypłaca ciężką chorobą. Wkrótce potem w Anglii dochodzi do dziwnych wydarzeń: bezzałogowy statek rozbija się u wybrzeży Whitby, młoda kobieta traci siły i wkrótce umiera, dzieci znikają na noc z domów, a odnalezione, mają na szyi ślady po dziwnych ukłuciach.

Nad choreografią pracują: Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka. Autorem dekoracji jest Grzegorz Policiński. Kostiumy tworzy Anna Chadaj.

W repertuarze nie zabraknie też znanych już tytułów, takich jak: "Skrzypek na dachu" (terminy: 15, 16 i 17 grudnia), „Pretty Woman” (terminy: 23-24 i 29-30 września, 1 i 5-8 października 2023 r., 26-28 stycznia, 2-4 i 9-11 lutego 2024 r.)

„Złap mnie, jeśli potrafisz” (terminy: 20-22 i 27-29 października, 3-5 listopada 2023 r., 16-17 i 23-25 lutego, 1-3 i 8-10 marca 2024 r.)

„Les Misérables” („Nędznicy”)
(terminy: 11-12 i 15-18 listopada 2023 r., 12-14 i 18-21 stycznia, 7-9 i 13-16 czerwca 2024 r.)

Najmłodsi widzowie obejrzą: „Madagaskar. Musicalowa przygoda", „Tadek na tropie Minotaura” i „Uchodźcy z planety Lagła”.

W repertuarze pojawił się „Koncert przebojów muzyki filmowej” i cykl koncertów
„W samo południe”, który w tym sezonie zyska swoją familijną odsłonę: 1 października o godz. 12:00 w bajeczną, muzyczną podróż podczas koncertu „Bajeczny Broadway” zabiorą nas czołowi wokaliści scen musicalowych – Kasia Łaska, Anastazja Simińska, Emilia Klimczak i Maciej Pawlak, wcielający się w postacie bohaterów animowanych filmów nie tylko podczas naszego koncertu, ale także użyczający głosu w polskich wersjach disneyowskich produkcji. W barwnych muzycznych interpretacjach znanych bajkowych przebojów wspierać ich będzie orkiestra, która wykona na nowo zinstrumentowane broadwayowskie i filmowe partytury.

Teatr kontynuuje organizację Krakowskiego Salonu Poezji (24 września, 22 października, 26 listopada, 17 grudnia 2023 r., 21 stycznia, 25 lutego, 24 marca, 28 kwietnia, 26 maja, 16 czerwca 2024 r.). Tematy pierwszych spotkań:
24 września 2023 r. - ,,Dwa na słońcach swych przeciwnych – Bogi" – poezja Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego; 22 października 2023 r. - Wielcy poeci, którzy nie dostali Nobla; 26 listopada 2023 r. - Poezja Anny Świrszczyńskiej.

teatr-muzyczny.lodz.pl

Teatr Powszechny w Łodzi: prapremiery światowe, prapremiery polskie
i premiery.

Komedie w reżyserii młodych oraz uznanych twórców. Różne oblicza i estetyki komedii. Prapremiera sztuki o Maryli Biedermann - polskiej działaczce niepodległościowej niemieckiego pochodzenia. Jubileuszowa XXX edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Co jeszcze czeka nas w sezonie 2023/2024 w Teatrze Powszechnym w Łodzi?

Pozory i półprawdy… Prapremiera komedii z kultową Nadią

20 października na Dużej Scenie prapremiera komedii „Pozory”, czyli nowe przygody uwielbianej przez publiczność (nie tylko łódzką) pomocy domowej Nadii. - Rozwijamy nasz teatralny serial, który cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem widzów. Specjalnie dla nas sztukę Marca Camolettiego na nowo przetłumaczył Bartosz Wierzbięta – mówi Ewa Pilawska. – Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu
z Nadią, akcję spektaklu przenosimy do łódzkich i podłódzkich realiów – dodaje.

Tym razem Nadia rozpoczyna współpracę z nowym pracodawcą - uznanym producentem filmowym, który razem z żoną mają dom w Żabiczkach pod Łodzią. Szybko okazuje się, że głównym zadaniem Nadii nie jest porządkowanie domu,
a raczej życia, które jest wyjątkowo skomplikowane… - Spektakl stawia pytania - między innymi o to, na ile prawda pomaga nam w życiu, a na ile nam przeszkadza? Czemu stwarzamy pozory, dlaczego przybieramy pozy? Czemu żyjemy w świecie półprawd? Czy w ten sposób chcemy się przed czymś uchronić? Czy to forma bezpiecznej ucieczki? - mówi reżyser Jakub Przebindowski.

Czy potrzebujemy korepetycji z miłości? Sztuka Flavii Coste według Sławomira Narlocha

- Kontynuujemy współpracę z Wydziałem Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie, w ramach której studenci i absolwenci realizują na naszej Małej Scenie premiery współczesnych komedii. W moim odczuciu bardzo ważne jest, aby młodzi twórcy zainteresowani komedią mieli przestrzeń do poszukiwań nowej, autorskiej estetyki gatunku. Stwarzanie przestrzeni do tych poszukiwań to także misja Polskiego Centrum Komedii. W minionym sezonie sztukę „Replay” wyreżyserowała Magdalena Małecka-Wippich, w tym sezonie zapraszamy na „Korepetycje z miłości” Flavii Coste w reżyserii Sławomira Narlocha – zapowiada Ewa Pilawska.

Prapremiera polska „Korepetycji z miłości” odbędzie się w grudniu na Małej Scenie.
W kameralnej opowieści o poszukiwaniu miłości i akceptacji padają fundamentalne pytania o istotę związków. Czy redaktor rubryki z poradami dotyczącymi „spraw sercowych” w kolorowym piśmie dla pań okaże się specem od miłości?

Narloch podkreśla: – Będzie to spektakl o miłości. O naturze uczucia, które rozpięte jest między młodzieńczą fantazją a ciężką pracą, polegającą na cierpliwości i trosce
o drugą osobę. O miłości, która przez to, że chce być w centrum uwagi, doprowadza nasze życie do absurdu – mówi. Cechą dobrej komedii jest, że potrafi opowiadać
o najpoważniejszych sprawach z dystansem. - Komedia nie może się chyba nazywać komedią, jeśli podstępem i złośliwie nie wdziera się w nasze słabości i problemy – dodaje reżyser.

Pracoholiczna komedia romantyczna

Rok 2024 Teatr Powszechny otworzy prapremierą spektaklu „Bim Bom Boom. Pracoholiczna komedia romantyczna”. - Będzie to spektakl o miłości w czasach algorytmów, historia pary, która poznaje się dzięki «cyberswatce» – aplikacji do łączenia ludzi, którzy nie mają czasu na randki. Gdy Honia zachodzi w ciążę, a Dariusz rozpoczyna pracę w korporacji zarządzanej przed zaborczą Laurę, algorytmy miłosne zostają poddane próbie. Ratunkiem przed komercjalizacją miłości i rozpadem związku stanie się teatrzyk studencki Bim Bom, który wraca na scenę z okazji 600-lecia Łodzi z programem pełnym surrealnych zwrotów akcji, machin scenicznych i konceptów,
o których nie śniło się pracownikom korporacji – mówi reżyser i autor sztuki Michał Walczak.

Humor francuski, humor angielski…

Teatr Powszechny zaprosi również na komedię francuską („Uciekinierki” Pierre’a Palmade’a i Christophe’a Duthurona) i angielską („Nic nie gra” Henry’ego Lewisa, Jonathana Sayera i Henry’ego Shieldsa).

„Uciekinierki” to historia o kobietach. Bohaterki różni wszystko – wiek, doświadczenie i styl życia. Ich przypadkowe spotkanie staje się okazją do opowiedzenia o sile kobiecej przyjaźni, potrzebie miłości i odwadze bycia sobą. To opowieść o tym, jak często kobiety poświęcają się, stawiając potrzeby innych ponad swoje. Jednak nigdy nie jest za późno, by zawalczyć o siebie i odnaleźć szczęście... W rolach Margot i Claude zobaczymy Beatę Ziejkę  i Barbarę Szcześniak.

„Nic nie gra” pokazuje kulisy teatru, doprowadzając absurd sytuacyjny do granic możliwości. Dowcip w brytyjskim wydaniu łączy się tutaj z kryminalną intrygą spod znaku powieści Agathy Christie.

Sztuka „Nic nie gra” z sukcesem jest grana na londyńskim West Endzie, zdobyła Nagrodę Laurence’a Oliviera dla „najlepszej nowej komedii”. Jej akcja rozgrywa się podczas premiery spektaklu „Morderstwo w dworze Haversham” przygotowanej przez amatorską grupę teatralną. Mimo ogromnej tremy i braku doświadczenia, aktorom nie sposób odmówić zaangażowania i determinacji, aby - mimo mnożących się przeciwności - doprowadzić spektakl do końca. Czy to wystarczy, aby premiera się odbyła? Czy bohaterom uda rozwikłać się zagadkę tytułowego morderstwa?

Tragiczna historii Maryli Biedermann – Niemki, która walczyła z nazistami

Teatr zaprezentuje też prapremierę sztuki Anny Wakulik w reżyserii Adama Orzechowskiego. Punktem wyjścia dla Wakulik będzie łódzka, fabrykancka rodzina Biedermannów - szczególnie postać Brunona Biedermanna (ostatniego właściciela rodzinnych zakładów przy ulicy Kilińskiego w Łodzi) oraz jego córki, Maryli - polskiej działaczki niepodległościowej niemieckiego pochodzenia.

- Biedermannowie budowali i współtworzyli nasze miasto. W najnowszym spektaklu
w reżyserii Adama Orzechowskiego sięgamy do historii niemieckiej, spolonizowanej rodziny, która wybrała Łódź - mówi Ewa Pilawska. - Bohaterami tej historii będą między innymi Bruno Biedermann i jego córka Maryla, niezwykła postać. Bruno, starannie wykształcony fabrykant, uchodził za propolskiego - zarzucano mu nawet, że lepiej traktuje polskich robotników niż niemieckich. Maryla Biedermann w niezwykły sposób zapisała się w historii Łodzi i Polski. W  czasie drugiej wojny światowej działała w Armii Krajowej i w konspiracji przeciwko nazistom. Zginęła tragicznie razem ze swoją rodziną w momencie wkroczenia Armii Czerwonej do Łodzi w 1945 roku. To historia, którą chcemy opowiedzieć, aby przypomnieć historię kolejnej niezwykłej łodzianki – kobiety, dla której godność i ideały były najważniejsze – podkreśla Ewa Pilawska.

- Samobójstwo Brunona Biedermanna i zabójstwo jego żony Luise oraz córki Maryli można interpretować na wiele sposobów - najciekawszym, bo żywym i dzisiaj, wydaje się piętrowy konflikt tożsamości w tych ludziach i pomiędzy nimi. Kim jestem w oczach innych, kim jestem w swoich oczach? Jak określam siebie? Kim chciałbym być, za kogo chciałbym być uważany: za ofiarę czy oprawcę? - pyta Anna Wakulik. - Biedermannowie podkreślali swoje przywiązanie do polskości: Maryla wydaje się być „przodowniczką polskości”, osobą zaangażowaną w walkę z okupantem niczym neofita. Jednocześnie walczy z sobą samą - z Niemką, którą z urodzenia jest. Brunon publicznie podkreśla swoją polskość, jednocześnie w momencie zagrożenia podpisuje Volkslistę - a konsekwencje tego wydarzenia w zetknięciu z nadchodzącą armią rosyjską budzą w nim strach, który popycha go do użycia rewolweru. […]  Dwadzieścia cztery godziny pozostawione Biedermannom na spakowanie się i opuszczenie swojego domu będą wchodzić w dialog z dwudziestoma czterema najważniejszymi godzinami z życia dzisiejszych łodzian - podkreśla Wakulik.

„Komediopisanie” oraz jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych
i Nieprzyjemnych

W tym sezonie Teatr Powszechny rozpocznie również prace nad sztukami wyłonionymi w 7. edycji konkursu „Komediopisanie”. Wiosną odbędzie się jubileuszowa, 30. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych
i Nieprzyjemnych, który otworzy festiwalowy kalendarz w roku 2024. Tradycyjnie program Festiwalu opublikowany zostanie kilka tygodni przed inauguracją. Temat tej edycji będzie brzmiał "Festiwale teatralne".

Przed nami także kolejne premiery „Teatru dla niewidomych i słabo widzących” (za który w minionym sezonie środowisko osób niewidomych przyznało Ewie Pilawskiej tytuł „Idol środowiska”, a Teatr Powszechny w Łodzi został wyróżniony jako „Instytucja otwarta dla niewidomych”) oraz nowy spektakl w ramach edukacyjnego cyklu „Dziecko w sytuacji” (od września prezentowane będą także pozostałe spektakle zrealizowane w ramach projektu – połączone będą jak zawsze z warsztatami).

powszechny.pl

Teatr Jaracza w Łodzi świętuje 135-lecie!

Norweskie spojrzenie na polską klasykę, odważny monodram o młodej kobiecie oraz jej zmaganiach z ludźmi i ze światem, tragedia Holocaustu opowiedziana w ramach lekcji hebrajskiego, jakich po wojnie udziela rabin… byłej esesmance. Najstarsza scena dramatyczna w Polsce już w tę sobotę zainauguruje jubileuszowy sezon artystyczny. W planach Jaracza aż 12 premier, wśród których kulminacyjną będzie szekspirowska „Burza”.

Łódzki Teatr im. Stefana Jaracza to bez wątpienia miejsce z bogatą przeszłością, na stałe wpisaną w historię polskiego teatru. Jego początki sięgają 1888 roku, kiedy to
z inicjatywy Łucjana Kościeleckiego powstała polska stała scena. Od tego czasu nieustannie o Teatrze Jaracza w Łodzi jest głośno. Można śmiało powiedzieć, że
w biografiach najwybitniejszych twórców teatru, aktorów, reżyserów,  łatwo znaleźć „jaraczowski epizod”. Wśród nich można wymienić chociażby Aleksandra Zelwerowicza, Leona Schillera, obecnego  patrona  - Stefana Jaracza, Ludwika Solskiego, Andrzeja Łapickiego, Aleksandra Bardiniego, Zofię Mrozowską, Lidię Zamkow czy Jadwigę Hojnacką. Pomimo upływu lat, Teatr Jaracza nie unika tematów trudnych, podejmuje próby eksperymentu i nadal może poszczycić się współpracą
z wybitnymi twórcami. Od zawsze siłą tej sceny jest zespół aktorski, dla którego nie ma zadań niemożliwych do wykonania. W roku jubileuszowym nie zabraknie więc wyzwań i ciekawych inscenizacji.

– W tym sezonie zaprosiłem do współpracy twórców, którzy będą podejmowali aktualne, ważne dla nas społecznie, tematy. Mamy w planach realizację 12 premier. W repertuarze znajdą się zarówno monodramy, jak i sztuki wieloobsadowe. Nie zabraknie także spektakli zaproponowanych i tworzonych przez aktorów naszego teatru w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich ProScenium – zapowiada Michał Chorosiński, dyrektor Teatru.

Pierwszą premierą jubileuszowego sezonu będzie monodram Agnieszki Skrzypczak „Ifigenia ze Splott” Gary’ego Owena, który wyreżyseruje Filip Gieldon. Aktorka współpracowała już wcześniej z tym reżyserem przy okazji swojego debiutanckiego monodramu „Marzenie Nataszy”, który był na afiszu aż dziesięć lat. Bohaterką nowego monodramu Skrzypczak jest młoda dziewczyna – Ifka, niestroniąca od alkoholu, nienawidząca świata i ludzi. Jednak jest w niej pełno strachu i wielkie pragnienie miłości. Chociaż udaje się je zaspokoić, jej los odmienia się drastycznie i doprowadza do konieczności dokonania niełatwego wyboru. Spektakl premierowo można będzie zobaczyć już 23 września o 19.00. Wcześniej, 21 i 22 września, odbędą się pokazy przedpremierowe.

W październiku widzowie zobaczą „Kartotekę” Tadeusza Różewicza. Spektakl będzie rozgrywany w poetyce surrealizmu. Rolf Alme, norweski reżyser przedstawienia, osadza akcję dramatu Różewicza we śnie Bohatera, w którym wojenna trauma miesza się z młodzieńczą energią, żądzą życia, beztroską i radością. W obsadzie znaleźli się: Aleksandra Posielężna, Maja Polka (gościnnie), Krystian Pesta, Wiktor Piechowski (gościnnie) i Łukasz Stawowczyk. Spektakl bierze udział w festiwalu „3X Różewicz”
w Radomsku, na którym zostanie pokazany 9 października. Premiera w siedzibie odbędzie się 14 października na Scenie Kameralnej.

Dwie kobiety jednego mężczyzny. Nienawidzą się wzajemnie, a jednak nie potrafią bez siebie żyć. Łączy je pamięć o zmarłym ukochanym i ich wielka miłość do niego. Tak można w skrócie opisać „Dzień Walentego” Iwana Wyrypajewa, który w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi wyreżyseruje Magdalena Piekorz. Będzie to nostalgiczna opowieść o nieszczęśliwej miłości, o przewrotności losu, niespełnionych marzeniach, tęsknotach i samotności. W 2004 roku reżyserka zasłynęła głośnym filmem „Pręgi”, który był polskim kandydatem do Oscara i zdobywcą Złotych Lwów na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Jej wnikliwa obserwacja rzeczywistości, wrażliwość
i czułość dla bohaterów sprawiają, że trudno przejść obojętnie obok jej realizacji zarówno filmowych jak i teatralnych. Premiera „Dnia Walentego” zaplanowana została na listopad tego roku.

Także na listopad przypadnie uroczysta premiera spektaklu specjalnie przygotowywanego z myślą o jubileuszu 135-lecia. Po dwudziestu czterech latach widzowie Jaracza ponownie zobaczą „Burzę” Wiliama Szekspira. Reżyserii podjął się Ivan Krejčí, pochodzący z Czech reżyser i dyrektor Teatru Kameralnego Arena
w Ostrawie, który od czasu tej dyrektury utrzymuje miano najlepszego teatru. Spektakl z widowiskową scenografią i efektami będzie podejmował tematykę żądzy władzy
i pragnienia zemsty. Historię Prospera, która z tragedii zamienia się w komedię, zobaczymy 4 listopada na Dużej Scenie. W obsadzie znaleźli się: Natalia Klepacka, Joanna Koc (gościnnie), Agnieszka Skrzypczak, Zofia Stafiej (gościnnie), Elżbieta Zajko, Mikołaj Chroboczek, Hubert Jarczak, Robert Latusek, Mateusz Czwartosz/Paweł Paczesny, Mariusz Siudziński, Mariusz Słupiński, Bogusław Suszka, Krzysztof Wach i Andrzej Wichrowski.

W grudniu widzowie zobaczą brawurową, pełną humoru komedię Aleksandra Fredry, którą można określić jako „Barbie” XIX wieku. „Gwałtu, co się dzieje” w interpretacji niepokornego reżysera Grzegorza Kempinsky’ego przeniesie widzów do miasta rządzonego przez kobiety. Mężczyźni natomiast będą musieli się dostosować
i wypełniać obowiązki, które uważane dotychczas były za typowo „dziewczyńskie”: gotowanie, sprzątnie, robienie zakupów czy niańczenie dzieci. Czy taki świat się sprawdzi i obie płcie osiągną w nim spełnienie? Co się wydarzy kiedy na horyzoncie pojawi się miłość? Tego widzowie dowiedzą się pod koniec 2023 roku.

Styczeń wzbogaci repertuar Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w aż trzy nowe tytuły – „Rodzeństwo” Thomasa Bernharda w reżyserii Artura Urbańskiego, „Dwoje” Rona Elisha w reżyserii Artura Hoffmana (spektakl będzie częścią Dni Pamięci) oraz „Horsztyński” Juliusza Słowackiego w reżyserii Krzysztofa Prusa.

W planach są także realizacje „Kasta la Vista” w reżyserii Jacka Bończyka czy „Nie-boska komedia” w reżyserii Anny Wieczur i „Tańce w Ballybeg” Briana Friela. Nie zabraknie też nowej propozycji dla młodszych widzów – sztuka „Tylko jeden dzień” Martina Baltscheita.

Jubileuszowy sezon Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi zapowiada się zatem bardzo intensywnie. Na widzów czeka wiele niespodzianek i zaskoczeń. Warto śledzić repertuar, stronę internetową oraz social media instytucji by być na bieżąco
z realizowanym programem.

teatr-jaracza.lodz.pl

Teatr Wielki: wielkie premiery i powroty do koncertów familijnych

Wieczór baletowy kompozytorów polskich: Karłowicz | Kilar | Szymanowski. Premiera 20 września!

Wieczór baletowy do muzyki polskich kompozytorów zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Publiczność usłyszy kompozycje, które łączą góralski folklor i miłość do muzyki.

Kompozycja Wojciecha Kilara Kościelec 1909 to poemat symfoniczny powstały
z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza, który w 1909 roku zginął tragicznie w Tatrach u stóp Małego Kościelca, a 3 tygodnie wcześniej odniósł triumf wykonaniem  Odwiecznych pieśni w Filharmonii Warszawskiej.

"Odwieczne pieśni" to prawdziwie osobista wypowiedź kompozytora, w której  uzewnętrznił on również swój indywidualny styl. Mimo, iż poemat ten pod względem brzmieniowym jest nadal bliski utworom późnoromantycznym, to pod wieloma względami odnajdziemy w nim oryginalne, typowo "karłowiczowskie" rysy: szerokooddechowe, liryczne tematy o słowiańskim kolorycie, ciekawe zabiegi
w zakresie instrumentacji, czy też przeważające wolne tempo połączone ze swobodnie, choć dynamicznie kształtowaną formą. Tak pisała o utworze Anna Iwanicka-Nijakowska.

Karol Szymanowski natomiast góralskim folklorem i duchem nasiąkał od najmłodszych lat. Sam kompozytor pisał: ... gdy się pojmie prawdziwą góralską pasję do nadawania plastycznych kształtów wszystkiemu, co Górala w życiu otacza, gdy się przeniknie te  chropawe, kanciaste, jakby w opornym głazie kute formy, ukazuje się w tej muzyce  prawdziwe oblicze nieugiętego, twardego, specyficznie góralskiego "liryzmu", przedziwna  "epickość" spokojnie falującej powierzchni i głęboko na dnie ukryta, teatralna niemal  "dramatyczność" treści, znajdująca swój wyraz w tańcu.

Raj utracony Krzysztof Penderecki. Premiera 24 listopada 2023 r.

Sacra rappresentazione w dwóch aktach. Partie śpiewane w języku angielskim, fragmenty mówione w języku polskim.

Uważam, że rozwój to nie tylko podążanie naprzód; czasami trzeba się zastanowić, cofnąć te dwa kroki, aby pójść do przodu.

Krzysztof Penderecki

Raj utracony – mistrzowska opera Krzysztofa Pendereckiego wg poematu Johna Miltona, w której wątki biblijne w jakże czytelny sposób znajdują swoje odniesienia w rzeczywistości. To wybitne muzyczno-wokalne dzieło Maestro Pendereckiego nigdy nie gościło na łódzkich scenach. Będzie to hołd dla Mistrza w 90. rocznicę Jego urodzin.

Wspaniałe niewątpliwie widowisko operowe zapewnią nam swoim profesjonalizmem i wyobraźnią sceniczną dobrze już znani łódzkim melomanom: Michał Znaniecki (reżyseria), Luigi Scoglio (scenografia) i Rafał Janiak (kierownictwo muzyczne).

Obsada:
Ewa: Joanna Woś
Moloch: Robert Ulatowski, Rafał Pikała
Belial: Dawid Kwieciński
Mammon: Arkadiusz Anyszka, Łukasz Motkowicz
Grzech: Agnieszka Makówka, Olga Maroszek
Zephon: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska, Hanna Okońska

Ithuriel: Bernadetta Grabias
Gabriel: Paweł Skałuba
Chór, Balet, Orkiestra, Chór Dziecięcy Teatru Wielkiego w Łodzi

Niedzielne Poranki

Koncerty familijne od małego do dużego, dla kochających muzykę, taniec i śpiew
w wieku od lat 5 do 105 lat.

Z humorem i bardziej poważnie Teatr Wielki zaprezentuje się w repertuarze niezwykle bogatym, gdzie wyobraźnia muzyczna i umiejętności interpretacyjne wykonawców są rozległe i często zaskakujące!

Zatem opera i operetka, pieśni i piosenki, arie i ballady a czasem dla rozruszania mięśni lekcja baletowa. Teatr zaprasza do aktywnego udziału w lekcji nie tancerzy, ale widzów, na sali baletowej z udziałem solistów baletu Teatru.

Dla kogo te koncerty i spotkania?

Dla wszystkich - nie ma granicy wieku, mogą przyjść rodzice z dziećmi lub dziadkowie z wnukami, ciocie i wujkowie, a najlepiej całe rodziny, mogą przyjść przyjaciele
i koledzy z koleżankami, Ci co dopiero raczkują i Ci co niosą już bagaż doświadczeń. Wszyscy będą się dobrze bawili.

17 września  2023 | godz. 12:00

Lekcja baletu

Tancerze i tancerki z baletu Teatru, choć trudno odmówić im doświadczenia i wiedzy także mają lekcje baletowe codziennie. To właśnie systematyczne ćwiczenie daje im siłę i formę. Prawdziwą lekcję tańca klasycznego, którą  poprowadzi pierwszy solista baletu Teatru Wielkiego w Łodzi -Krzysztof Pabjańczyk. Po lekcji zatańczy para tancerzy Monika Maciejewska-Potockas i  Gintautas Potockas, a na fortepianie będzie akompaniowała Elżbieta Bruc.  Zajęcia odbędą się w dużej sali baletowej, prosimy zabrać baletki lub skarpetki, w butach wstęp wzbroniony. 

15 października  2023 |  godz. 12:00

Hakuna Matata Hakuna Matata, jak cudownie to brzmi; Hakuna matata, to nie byle bzik!

Słynny przebój z równie słynnego filmu nie tylko dla dzieci - Król lew jest mottem przewodnim kolejnego poranka muzycznego nie bez powodu. Będzie to muzyczny relaks w towarzystwie światowych hitów ze znanych filmów dla dzieci i nie tylko. Będzie zabawnie i dowcipnie, chwilami lekko moralizująco, a na pewno rozrywkowo i odstresowująco – jak na niedzielny poranek przystało!

29 października  2023 |  godz. 12:00

Orkiestrowe ABC – altówki i skrzypce

Orkiestrowe ABC to koncerty poszczególnych grup instrumentów z orkiestry Teatru Wielkiego. Artyści muzycy na co dzień zamknięci w orkiestronie nie są widoczni dla wszystkich widzów, a instrumenty, na których grają z daleka wyglądają na bardzo malutkie. Artyści opowiedzą o instrumentach i zaprezentują ich brzmienie, a także wykonają utwory w różnych stylach i gatunkach muzycznych.

12 listopada 2023 |  godz. 12:00

Różki Pana Moniuszki, czyli był sobie dziad i baba

Forma inscenizowanego koncertu opartego na tekstach poetów polskich oraz wybranych pieśniach Stanisława Moniuszki. Teksty to głównie fragmenty z komedii Aleksandra Fredry oraz wierszy Adama Mickiewicza, Adama Asnyka i Bolesława Leśmiana, powiązane z 20. pieśniami (m.in. Pieśń wieczorna, Prząśniczka, Dalibóg że…, Dziad i baba, Groźna dziewczyna, Polna różyczka, Złota rybka, Kum i kuma, Pieśń wojenna, Dobra noc). Bernadetta Grabias, Michał Grabias oraz Mariusz Siudziński w przezabawny sposób zaprezentują repertuar znany niemal każdemu.

19 listopada 2023 |  godz. 12:00

Niedzielny Poranek Muzyczny

Spotkania z różnymi gatunkami muzyki, w których nasi soliści i zapraszani goście czują się dobrze i swobodnie. Opera, operetka i musical, pieśni i piosenki, arie i ballady; z humorem i bardziej poważnie. Repertuar jest niezwykle bogaty, a wyobraźnia muzyczna i umiejętności interpretacyjne wykonawców rozległe i często zaskakujące.  W niedzielnym poranku wystąpią: Hanna Okońska (sopran), Robert Ulatowski (bas), Dawid Kwieciński (tenor) i  Marcin Werner (fortepian).

10 grudnia 2023 |  godz. 12:00

Orkiestrowe ABC – trąbki i inne dęte

Orkiestrowe ABC to koncerty poszczególnych grup instrumentów z orkiestry naszego Teatru. Artyści muzycy na co dzień „zamknięci” w orkiestronie nie są widoczni dla wszystkich widzów, a instrumenty, na których grają z daleka wyglądają na bardzo malutkie. Jak jest naprawdę opowiedzą nam Oni sami. Opowiedzą o instrumentach
i zaprezentują ich brzmienie, a także wykonają utwory w różnych stylach i gatunkach muzycznych tak abyście mogli zobaczyć a przede wszystkim usłyszeć jak brzmi każdy z prezentowanych instrumentów.

17 grudnia 2023 |  godz. 12:00

Koncert kolęd Chóru Dziecięco-Młodzieżowego

Teatr zaprasz na koncert kolęd w wykonaniu Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Teatru Wielkiego w Łodzi. Młodzi  śpiewacy wkładają w występy wiele zaangażowania
i z radością dzielą się z słuchaczami swoją pasją i pozytywną energią.

Operalodz.com

Teatralna Fabryka Sztuki

Fabryka Sztuki w sezonie jesień/zima 2023 ma zaplanowane różnorodne wydarzenia teatralne, które będą organizowane w ramach programów: Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr, OFF Polska, a także dzięki współpracy z niezależnymi artystkami i artystami oraz innymi ośrodkami teatralnymi – Teatrem CHOREA, walijskim teatrem Earthfall Dance, Centrum Kultury w Lublinie, Sztuką Nową z Warszawy, Teatrem Papahema
z Częstochowy oraz Teatrem Ludowym z Krakowa.

Eden. Baśń sceniczna w kilku obrazach. Premiera spektaklu w ramach programu OFF Polska, stworzonego przez Międzypokoleniową Grupę Teatralną CHOREA

Premiera: 6 października 2023, godz. 19:00

Prezentacja spektaklu: 7 października 2023, godz. 19:00

Spektakl „Eden. Baśń sceniczna w kilku obrazach” planowany jest jako spojrzenie różnych pokoleń na osobiste relacje z naturą. „Baśń sceniczna” jako formuła spektaklu ukazywać będzie współczesne doświadczenie zagubienia, utraty poczucia samego siebie, nieokreślonej tęsknoty, ale też doświadczenie poszukiwania i odzyskiwania przestrzeni harmonii, wyciszenia. Będzie to zaproszenie do wyprawy w przestrzeń ogrodu, gdzie zmysły na nowo zamieszkają wśród zielonych traw, szumiących drzew, by odnaleźć ukojenie.  Ogród jest tym fragmentem natury, który choć tworzony przez człowieka, pozwala ją odczuć, doświadczyć współistnienia z nią. Sensualne doznanie ogrodu jest w istocie spotkaniem z przyrodą i z samym sobą, i może otwierać na spotkanie z drugim człowiekiem. Zależy nam, by nie poprzestawać na rozpoznawaniu tego, co negatywne, lecz by stworzyć możliwość do przeżywania afirmacji.

Reżyseria, choreografia, dramaturgia: Janusz Adam Biedrzycki, Magdalena Paszkiewicz, Wiktor Moraczewski

Scenariusz: zespół Międzypokoleniowej Grupy Teatralnej CHOREA

Kostiumy i scenografia: Kinga Kubiak

Muzyka: Tymoteusz Karaś-Tęcza 

Współpraca dramaturgiczna: Katarzyna Wielechowska

Współpraca choreograficzna: Michał Rudkowski

Współpraca warsztatowa: Agnieszka Boruta

Reżyseria światła: Tomasz Krukowski

Realizacja dźwięku: Marcin Dobijański

Producent: Wiktor Moraczewski

Asystentka producenta: Cecylia Trafas

Czas trwania: 60 minut (bez przerw)

Wiek widzów: 7+

Spektakl powstaje w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi.

Jesteśmy wspaniali

Premiera spektaklu w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr we współpracy ze Sztuką Nową z Warszawy. Premiera: 10 października 2023

Spektakl „Jesteśmy wspaniali” powstaje w oparciu o eksperymentalną metodę twórczą pracy z młodzieżą i pracy z młodymi twórcami wypracowaną przez Dawida Żakowskiego – performera, reżysera i pedagoga teatralnego, dla którego nie ma rozdziału między procesem artystycznym i procesem edukacyjnym. Głównym tematem spektaklu „Jesteśmy wspaniali” jest wykluczenie – społeczne, ekonomiczne, rasowe, ze względu na wiek, kolor skóry, pochodzenie, status społeczny, niepełnosprawność, płeć, orientację seksualną młodych ludzi mieszkających w Polsce, zarówno tych, którzy się tu urodzili, jak i tych, którzy tu przybyli.

Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem jest powieść „Wspaniali jesteśmy tylko przez chwilę” Oceana Vuonga – wietnamsko-amerykańskiego poety i pisarz – uznaną za najlepszą książkę 2019 roku.

Postacie wyjęte z książki staną się modelami historii bohaterów spektaklu. Zostanie przeprowadzana analogiczna linia pomiędzy losami bohatera książki i bohaterów spektaklu. Do projektu zaproszeni zostaną młodzi performerzy, w tym: Mateusz Nguyen – od pięciu lat współpracujący z Dawidem Żakowskim (grający w m.in. spektaklach „Dybuk”, „Hamlet no more”, „FeFerdydurke”), którego osobista historia młodego mężczyzny urodzonego w Polsce w polsko-wietnamskiej rodzinie będzie punktem odniesienia do pozostałych równoległych historii opowiadanych w spektaklu; Macieja Feligi – młodego twórcy o niebinarnej tożsamości; Antoniego Kudełki – młodego ukraińskiego performera, wychowywanego w polsko-ukraińskiej rodzinie; Aleksandry – która jako siedemnastolatka dwukrotnie przebywała w szpitalu psychiatrycznym po próbie samobójczej ze względu na swoją orientację seksualną. Tym młodym performerom towarzyszyć będzie narrator i sceniczna matka (przeprowadzony zostanie open call), oraz chór niezbędnych potrzeb i chór drogi bohaterów – chór stworzony z uczestników warsztatów towarzyszący produkcji spektaklu. Do stworzenia, opartej na powieści Oceana Vounga, matrycy pytań o tożsamość młodego człowieka żyjącego w Polsce, zaprosimy młodzież, zarówno grupy nieformalne i grupy tematyczne, jak i zorganizowane klasy w szkołach, ośrodkach wychowawczych i socjoterapeutycznych. Spotkania z grupami młodzieżowymi będą miały charakter warsztatowy, w ramach których poprzez narzędzia performatywne – kreatywne pisanie, teatr fizyczny, taniec współczesny, authentic movment – będziemy wspólnie szukać odpowiedzi na temat współczesnej kondycji młodych ludzi.

Reżyseria: Dawid Żakowski

Dramaturgia: Patrycja Babicka

Choreografia: Daniela Komędera-Miśkiewicz

Kostiumy i produkcja: Iwa Ostrowska

Reżyseria światła, scenografia i przestrzeń: Tadeusz Perkowski

Współpraca dramaturgiczna, choreograficzna i konceptualna: Paweł Mandziewski

Wydarzenie odbywa się w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź -Teatr 2023.

Hamlet w ruchu

Spektakl w ramach programu OFF Polska, stworzy przez Sztukę Nową z Warszawy.

Prezentacja spektaklu: 11 października 2023

Zapraszamy na wieczór z teatrem szekspirowskim w najlepszym tradycyjnym wydaniu.

Poczujcie mury starych pałaców przesiąkniętych zapachem władzy. Zanurzcie się
w duszną politykę Danii. Możecie spodziewać się tradycyjnych akcentów – tylko męskich ról, złego traktowania kobiet, zawodowej hierarchii i manifestacji kompleksów.

Świadomi potrzeb nowoczesnego człowieka, dorzucamy trochę memów, czerstwych żartów, prawdziwych aktorów (z telewizji) i kieliszek prosecco.

W ten niezapomniany wieczór wystrzeli Was najbardziej charyzmatyczny polski wodzirej. Chcecie sprawdzić kto? Wpadajcie!

W kontekście współczesnych zagadnień i napięć społecznych okazało się, że
z kanonicznego tekstu Szekspira można wydobyć zarówno temat kształtowania się tożsamości Pokolenia Z, jak i diagnozę ekonomicznej kondycji niezależnych artystów oraz polskiego teatru. Dylematy Hamleta możemy potraktować nie jako zaprzeczanie sensowi życia i napiętnowanie aktów odbierania go, ale jako metodę de-komponowania rzeczywistości scenicznej i stawiania jej kluczowych pytań – zarówno tych dotyczących ekonomicznej sytuacji twórców, jak i samego fenomenu teatru.

Sztuka Nowa po serii eksperymentalnych działań i produkcji m.in. „Pompa funebris”, „Last: ostatni taniec Niżyńskiego”, „IV RP Snów” i „Przestrzenie Kobro” również stanęła przed podobnym dylematem, o jakie i czyje potrzeby zadbać w procesie artystycznym – czy zaprosić widza do teatru, czy go z teatru wyprosić i wprowadzić w nową przestrzeń performatywną?

Rozważania te popchnęły twórców Sztuki Nowej do kolejnych pytań – czy „Hamleta” należy sprzedawać, podawać na tacy w ekskluzywnej restauracji, czy raczej go spalić?

Praca odbywała się w procesie kolektywnym, z zaostrzeniem fokusu według poniższego rozróżnienia:

Reżyseria: Dawid Żakowski

Tekst i dramaturgia: Patrycja Babicka

Choreografia: Daniela Komędera-Miśkiewicz

Muzyka: Katarzyna Piszek aka KASAI; A_GIM

Reżyseria: Tadeusz Perkowski

Reżyseria dźwięku: Adam Jankowski

Scenografia: Sebastian Żwirski

Artysta wizualny: Konrad Tułak aka NGHTLOU

Produkcja i koordynacja: Iwa Ostrowska

Performerzy: Kamil Adamus, Marek Bula, Konrad Duplicki, Maciej Feliga, Paweł Mandziewski, Adata Zataj

Identyfikacja wizualna Restauracji Elsynor: Askar Vein

W spektaklu wykorzystano fragmenty tekstu „Hamlet” Williama Szekspira
w przekładzie Stanisława Barańczaka.

Również fragment remixu  „Popołudnia Fauna” Debussyego autorstwa Bartosza Samitowskiego oraz fragment live act’u Agima Dżeljilji i Jurka Przeździeckiego z 2022 roku z Audioriver.

W spektaklu występują elementy nagości. Rekomendowany wiek: 15+

Partnerzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Fabryka Sztuki w Łodzi

Pokaz spektaklu realizowany dzięki wsparciu m.st. Warszawa.

Produkcja premiery została dofinansowana w ramach programu OFF Polska dzięki wsparciu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Uciekaj, zanim Cię złapię (tytuł roboczy)

Spektakl w ramach programu OFF Polska, stworzony przez Fundację Teatr Nie-Taki

Premiera: 31 października 2023

W przestrzeni spektaklu-wystawy widzowie są jednocześnie zwiedzającymi. Każdy eksponat prowokuje tu nową opowieść. But, koc, kamizelka ratunkowa, święta figurka, dziecięca zabawka. To przedmioty, które zostawili ludzie zmuszeni opuścić swoje domy, uciekając przed wojną, głodem i prześladowaniami. Co o nich wiemy? Dlaczego się ich boimy? Wejdź i wysłuchaj ich historii. Spektakl powstaje w ramach programu OFF Polska, którego celem jest produkcja i eksploatacja spektakli teatru niezależnego i offowego. Dofinansowania projektów umożliwiają poszukiwania twórcze i realizację autorskich projektów artystycznych. Wspierają też profesjonalizację teatrów niezależnych i offowych w obszarze produkcji, dokumentacji i promocji spektakli oraz otwieranie ich na wyzwania związane z dotarciem do widza i poszerzania grona odbiorców.

Reżyseria i opracowanie dramaturgiczne: Katarzyna Knychalska

Realizatorzy: Tomasz Rodowicz, Katarzyna Knychalska, Marcin Kęszycki, Szymon Antoniak

Spektakl powstaje w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zjem twój dżem

Spektakl Najstarszej Dziecięcej Grupy Teatralnej CHOREA w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr

Premiera: 19 listopada 2023

Pokój

Spektakl laureata trzeciej edycji konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny” w ramach programu Przestrzeni Sztuki Łódź – Teatr
Twórca: Marcin Walter
Premiera:  przełom listopada/grudnia 2023

„Pokój” w założeniu dotyka trudnych, skomplikowanych i delikatnych tematów pracy seksualnej, handlu ludźmi i przemocy. Monodram powstanie na podstawie pogłębionych badań i współpracy z psychoterapeutą i aktywistkami wspierającymi ofiary przemocy seksualnej. Komisja konkursowa podkreśliła odwagę twórcy oraz dojrzałe i odpowiedzialne podejście do planowego procesu twórczego.

Wydarzenie odbywa się w ra­mach programu Przestrzenie Sztuki Łódź  Teatr 2023.

Ptaki

Spektakl laureatów trzeciej edycji konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny” w ramach programu Przestrzeni Sztuki Łódź – Teatr

Twórcy: San Junipero (Marynia Janus, Dariusz Zakrzewski)

Premiera:  przełom listopada/grudnia 2023

Spektakl oparty formalnie na różnorodnych technikach teatralnych i wizualnych (teatr animowany, bodypainting, teatr cieni, taniec), a tekstowo korzystający z twórczości Brunona Schultza. Jurorzy wskazali na duży potencjał artystyczny, edukacyjny
i społeczny projektu oraz samorozwojowy. Innowacyjnym elementem projektu Kolektywu będzie praca nad podcastem, stanowiącym element wypowiedzi scenicznej.

Twórcy: NoHardFeelings (Aleksandra Skraba, Ela Zajko, Michał Białoruski)

Premiera:  przełom listopada/grudnia 2023

Spektakl dotyka tematu macierzyństwa. Różnorodne lżejsze formy parateatralne (stand-up, psychodrama, game show) i temat zderzający to co prywatne z tym co publiczne mogą efektywnie i ciekawie podjąć feministyczne tematy bez cienia moralizatorstwa. 

Wydarzenie odbywa się w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź  Teatr 2023.

Jesienią rozpoczną się pierwsze działania dwuletniego projektu teatralnego przygotowywanego wspólnie z Jackiem Głombem (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy) na 120. rocznicę Rewolucji 1905 roku. Premiera poprzedzona będzie badaniami dotyczącymi wydarzeń w Łodzi, jak również warsztatami dramaturgicznymi. Premiera spektaklu planowana jest na czerwiec 2025 roku.

Teatr CHOREA rozpocznie także prace nad realizowanym wraz z Krzysztofem Garbaczewskim projektem teatralno-badawczym: Międzynarodowym Teatrem Wirtualnym. Projekt ma połączyć artystów z 5 miast Europy, którzy podejmą w tym samym czasie wspólną pracę w przestrzeni wirtualnej.

Teatr Kamila Maćkowiaka: Diva 2, Festiwal Teatru Kameralnego i Spotkania Teatralne 10-lecia

Już na początku sezonu 2023/2024 w Teatrze Kamila Maćkowiaka rusza wyjątkowy cykl „Spotkań teatralnych 10-lecia”, będący jedną z niespodzianek przygotowanych dla widzów z okazji jubileuszu. Będą oni mogli wznieść urodzinowy toast i porozmawiać
z twórcami wszystkich granych aktualnie w repertuarze spektakli. „Wierzymy, że teatr to pole nieskończonego dialogu artysty z widzem, a w nadchodzących miesiącach chcemy go wznieść na jeszcze wyższy poziom” – podkreślają twórcy.

Pierwsze spotkanie z cyklu odbędzie się już 27 września po pokazie spektaklu „Śmierć i dziewczyna”. Widzowie zostaną zaproszeni na wspólny toast, a następnie na rozmowę z twórcami tej wielokrotnie nagradzanej sztuki – Jowitą Budnik, Mariuszem Słupińskim, Kamilem Maćkowiakiem oraz reżyserem Waldemarem Zawodzińskim. Spotkanie poprowadzi Ela Piotrowska (Radio ESKA). Udział w spotkaniu jest bezpłatny dla widzów spektaklu.

„DIVA 2, czyli lament królowej” to druga część kultowego spektaklu „Diva Show”, zrealizowanego i inaugurującego działalność Teatru Kamila Maćkowiaka w 2013 roku. Po dziesięciu latach Diva znów spotyka się ze swoją publicznością, dotykając nieco innej tematyki, choć tak naprawdę w tej samej, ironiczno-almodovarowskiej konwencji. Nie zabraknie w niej interakcji z publicznością, połączenia psychodramy ze stand-upem i spektakularnych projekcji.

Oczywiście dalej punktem odniesienia jako postaci Divy będzie Tina Turner, ale w nieco innym wydaniu. To będzie nowa stylizacja ikony pop kultury – niemal dekadę później. Diva w pierwszej części jest Tiną z 1984 roku – w kontynuacji będzie to Tina z przełomu lat 80. i 90.

Diva nieco dojrzała przez tych dziesięć lat i w nowej odsłonie opowie o tym, z czym łączy się kryzys dorosłości i radzenia sobie z aktualną rzeczywistością – ze światem po pandemii, z czasem, w którym weryfikują się nasze sądy na temat poczucia bezpieczeństwa. Uderzy także w nasze pogubienie w konsumpcyjnej rzeczywistości, którą zdominowały lajki, walka o poklask, o blichtr, w której bardziej liczy się to, co stwarzamy i pozorujemy niż to, czym jesteśmy. W spektaklu nie zabraknie także znanego z pierwszej części balansowania na krawędzi wyobrażeń, mitów
i stereotypów kobieta-mężczyzna. Diva sama w sobie nie jest bowiem ani mężczyzną, ani kobietą – będąc mężczyzną przebranym za kobietę równie dobrze może być kobietą udającą mężczyznę.

„Diva 2” będzie kolejną osobistą wypowiedzią Kamila Maćkowiaka. Artysta obnaży to, co jest tak bardzo wszechobecne i uniwersalne w każdym z nas.

Przedpremierowe, darmowe pokazy spektaklu „DIVA 2, czyli lament królowej” odbędą się już 2, 3, 20 oraz 21 grudnia. Zapisy nie są jeszcze dostępne. Oficjalna premiera spektaklu odbędzie się w styczniu 2024 roku.

Festiwal Teatru Kameralnego, który będzie trwał od 22 listopada do 8 grudnia, ma charakter ogólnopolski i ma na celu prezentację małych form teatralnych. Obok przedstawień znanych, uznanych i nagradzanych pojawią się spektakle premierowe. Pierwsza edycja  zatytułowana „Solo”, zaprezentuje monodramy w mistrzowskim wykonaniu wybitnych osobowości aktorskich. Chcemy skoncentrować się na fundamentalnej zasadzie teatru – na dialogu aktora z widzem. Pragniemy zaprezentować przedstawienia, które opowiadają o współczesnym człowieku w dobie „totalnego niepokoju”. Chcemy ze sceny mówić  o kształtowaniu ludzkich postaw
i zachowań w gwałtownie zmieniającej się ekonomicznej, społecznej, politycznej, obyczajowej i mentalnej sytuacji w latach 20. XXI wieku. Chcemy także mówić
o postępującym osamotnieniu współczesnego człowieka, o jego desperackiej próbie budowania relacji z najbliższym otoczeniem: rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami. Wierzymy, że teatr może podpowiedzieć widzowi, jak funkcjonować  w rzeczywistości, która już dawno się pogubiła. Nawiązując do wielokulturowości Łodzi, chcemy pomóc widzom w budowaniu dojrzałych i mądrych postaw życiowych opartych o wolność, otwartość i tolerancję, głośno mówić
o niesprawiedliwości społecznej, szacunku do odmienności i oryginalności każdego
z nas. W czasach tak szybkiej i dramatycznej transformacji otaczającej nas rzeczywistości,  w kryzysie humanitarnym dotyczącym uchodźców, braku równouprawnienia, a przede wszystkim wojny w Ukrainie i realnego zagrożenia globalnym konfliktem, chcemy pokazywać wizję świata dającą nadzieję. Wierzymy, że tylko otwartość na drugiego człowieka jest w stanie uratować nasze małe, intymne światy.

Teatr kameralny, choć posługuje się małą formą, potrafi z wielką mocą odpowiadać na potrzeby zmieniającej się współczesności. Pragniemy przekazać widzom wiarę w to, że czuły umysł i mądre serce artysty może być przewodnikiem w tych złożonych
i niełatwych czasach.

Na zaproszenie Teatru Kamila Maćkowiaka na scenie wystąpią: Krystyna Janda
(z legendarną, graną już od trzydziestu trzech lat „Shirley Valentine”), Jowita Budnik („Supermenka”), Julia Wyszyńska („Fizyka kwantowa, czyli rozmowy nigdy nieprzeprowadzone”) oraz  Maria Seweryn (z monodramem „Na pierwszy rzut oka”, który swoją premierę będzie miał zaledwie kilka tygodni wcześniej w warszawskim Teatrze Polonia). Sam Kamil Maćkowiak zaprezentuje na Festiwalu jeden ze swoich najważniejszych monodramów, czyli „Klausa – obsesję miłości”.

teatrmackowiaka.pl

Teatr Komedii Impro w Łodzi świętuje pierwsze urodziny

Niemal 15 tys. widzów zobaczyło, w ciągu ostatnich 11 miesięcy, ponad 150 spektakli improwizowanych wystawionych na OFF Piotrkowska przez Teatr Komedii Impro
w Łodzi – jedyną taką scenę w Polsce dedykowaną improwizacji, która na przełomie września i października obchodzi pierwsze urodziny.

– Z jednej strony jest pełna ekscytacja, z drugiej strony pojawia się nostalgia i myśl
w głowie: „jak to się stało, że już minął rok” – zastanawia się Maria Gudejko, dyrektor artystyczna Teatru Komedii Impro w Łodzi. – Pamiętam ten czas przygotowań
i późniejsze spektakle na scenie, którą w końcu udało się uruchomić. To był długo wyczekiwany przez nas i bardzo ważny element konstrukcji naszego teatru. To wielkie szczęście i wielka radość, jak się ma swoją scenę i można na niej grać co tydzień dla stałej, ale też nowej publiczności. I można się rozwijać. To coś, o czym marzy chyba każda grupa improwizatorów.

Urodzinowa niespodzianka

Już teraz zespół szykuje dla widzów okolicznościowe atrakcje, m.in. specjalne przedstawienia. – To duże święto zarówno dla nas, jak i naszej widowni. I choć zagramy spektakle znane i lubiane, m.in. nasz hitowy „Kryminał improwizowany”, to mamy przygotowaną urodzinową niespodziankę, szykujemy coś zarówno dla naszych widzów, jak i dla naszego zespołu – dodaje Maria Gudejko. I na najbliższe miesiące zapowiada kilka premier. – Kiedy byliśmy w Wiosce Artystycznej Janowo, w której graliśmy przez cały sierpień, to pracowaliśmy tam nad pierwszą premierą, która będzie miała miejsce na początku listopada. Roboczy tytuł to „Wieczór filmowy”, będziemy grali dla państwa wasze ulubione gatunki filmowe, czyli ludzie przyjdą do teatru, żeby pójść do kina – żartuje Gudejko. I od razu dodaje: „zapewnimy też popcorn”. – Będzie też specjalna premiera w okolicach sylwestra, pracujemy też nad formatem… antywalentynkowym – zapowiada.

W odremontowanych przestrzeniach OFF Piotrkowska w Łodzi teatr funkcjonuje od 30 września 2022 roku. Tworzą go najlepsi w Polsce improwizatorzy teatralni, którzy
w ciągu ostatnich 9 lat, zagrali ponad 1000 spektakli dla ponad 120 tys. widzów.

Przedstawienia wystawiali m.in. na deskach Teatru Nowego w Łodzi, Teatru STU
w Krakowie, Teatru Komedii w Warszawie, Nowego Teatru w Słupsku, Opery Leśnej w Sopocie oraz Monopolis w Łodzi.

Dziewięć tytułów

W repertuarze teatru jest obecnie dziewięć tytułów: „IMPRO Atak!”, „Kryminał improwizowany”, „Wilkołaki – horror improwizowany”, „Gangsterskie porachunki”, „Komedia romantyczna”, „Komedia muzyczna”, „Hejter”, „Wymyślanka” oraz „Będzie albo nie będzie, czyli nienapisane dzieła Szekspira” przygotowywany wspólnie z Teatrem Improwizacji AFRONT z Warszawy.

Wszystkie przedstawienia są improwizowane, czyli nie mają ustalonego wcześniej scenariusza, a aktorzy mierzą się z wyzwaniami rzucanymi im przez publiczność i bazując na ich pomysłach budując kompletną fabułę. Muszą to jednak zrobić w taki sposób, aby puenta spektaklu była zaskoczeniem.

– Mało tego, że śmieją się ludzie, którzy do nas przychodzą, ale śmiejemy się także my. I to jest, moim zdaniem, największa siła improwizacji i spektakli improwizowanych, że wspólnie możemy się doskonale bawić. To taka kwintesencja teatru, można się nawet pokusić o stwierdzenie, że to takie wspólne katharsis, czyli oczyszczenie poprzez śmiech – stwierdza Maria Gudejko. I zaznacza, że dobra zabawa aktorów niekoniecznie musi się objawiać niepohamowanym śmiechem widzów. – Wtedy trudno by nam było cokolwiek stworzyć. Ale zawsze jest ta dobra energia i dobra zabawa, która rzeczy przenosi się też za rampę, czyli na widownię.

Pigułka szczęścia

Czego sobie i zespołowi będzie życzyć Maria Gudejko podczas dmuchania świeczki na urodzinowym torcie? – Żeby Teatr Komedii Impro trwał, aby dalej mógł się rozwijać, żeby zespół czuł się dobrze i bezpiecznie w miejscu, w którym jesteśmy, czyli na OFF Piotrkowska, żeby widzowie przychodzili do nas i wychodzili od nas z coraz to większą dawką energii i szczęścia. Ostatnio, po jednym ze spektakli usłyszałam od pewnej pani, że gdyby miała jednym zdaniem określić to, co robimy, to powiedziałaby, że to taki naturalny prozac, czyli pigułka szczęścia. Mam więc nadzieję, że w kolejnym roku tych pigułek będziemy mogli dać widzom jeszcze więcej.

teatrkomediiimpro.pl

Artkombinat w Monopolis: Rok 1984 - Rockowy Teatr

„Rok 1984 - Rockowy Teatr” in pariete G. Orwell to kolejny, po „Łajzie” i „Mistrzu
i Małgorzacie”, spektakl braci Pachulskich o unikalnej konstrukcji, łączącej różnorodne formy artystycznego wyrazu. Czy w ich nowym spektaklu padną pytania o źródła totalitaryzmu opartego na Orwellowskim angsocu? O nadzieję na ocalenie wartości, które stanowią o naszym człowieczeństwie? O zdolność współczesnego człowieka do walki o miłość, wolność, prawdę, godność i pamięć? W jaki sposób pokażą oni świat powieści Orwella? Czy przy pomocy żywej muzyki rockowej i teatru dramatycznego? Wizja świata Orwella ziszcza się na naszych oczach. To wizja antycywilizacji lub, jak kto woli, cywilizacji śmierci. Pisarz ostrzegał przed jej realizacją. 

scena.artkombinat.pl

Teatr Logos: cykl wydarzeń z okazji 30-lecia Kościoła Środowisk Twórczych

Świętujący w tym roku jubileusz 30-lecia Kościoła Środowisk Twórczych - Teatr Logos rozpoczyna nowy sezon wznowieniem spektaklu pt. "Medytacja o sakramencie małżeństwa przechodząca chwilami w dramat, który powstał na podstawie sztuki Karola Wojtyły "Przed sklepem jubilera". Spektakle można obejrzeć 15, 16 i 17 września o godz. 19:00.  Już 1 października o godz. 19:00 w Kościele Środowisk Twórczych odbędzie się koncert Izabeli Połońskiej i Witolda Cisło pt. „Wystarczy być”, a 6 października o godz. 20:00 w Archikatedrze wystąpi Andreas Scholl z Morphing Viena Orchestra. Z kolei 12, 13 października o godz. 19:00 w Sali Teatru Logos można obejrzeć sztukę „Rozmowy z diabłem – Wielkie kazanie księdza Bernarda”
w wykonaniu Mariusza Saniternika. Ten sam spektakl zostanie pokazany w Sali Teatru Nowego 14 października o godz. 20:00 i 2 listopada w Teatrze Logos o godz. 19:00.
Premiera spektaklu „Kwartet” Rolanda Harwooda w reżyserii Marka Kasprzyka zaplanowana jest w Teatrze Logos na 20 października o godz. 19:00 (spektakl można obejrzeć także 21 i 22 października).

Z kolei 6 listopada warto wybrać się na wyjątkowy spektakl w reżyserii Joanny Gerik pt. „Gorzkie żale/Świt”.  Lech Wieleba wystąpi na koncercie solowym w Kościele Środowisk Twórczych 5 listopada, a Witold Janiak 29 października. Koncerty rozpoczną się o godz. 19:00.

Bezpłatne wejściówki na wszystkie spektakle i wydarzenia: tel. 42 637 65 45 i mail: teatr@logos.art.pl

logos.art.pl

Teatr Mały w Manufakturze

„Mój boski rozwód” – sztuka autorstwa Geraldine Aron w tłumaczeniu Anny Wołek i Krystyny Podleskiej będzie miała swoją premierę już 15 września. Wzruszająca i pełna humoru opowieść z mądrym, życiowym przesłaniem, dzięki której widzowie przekonują się, że rozwód to początek nowego życia. Dzięki bohaterce Angeli (w tej roli znakomita Karolina Lutczyn) będzie można spojrzeć na siebie i świat z innej, lepszej perspektywy. Monodram jest piękną, dowcipną, ciepłą i błyskotliwą komedią o kobiecych tęsknotach, pragnieniach, potrzebie miłości, a nie zdrady. Opowieść o pożądaniu, seksie, o radościach w życiu, o smutku, problemach codziennych, stosunkach damsko-męskich.

teatr-maly.pl

Teatr O!Impro

Przy Teatrze Małym, działa także scena improwizacji O!Impro. Magdalena Prochasek, aktorka teatru tak mówi o tym co robią:

- Jesteśmy aktorami, a od 2015 roku również improwizatorami. Współtworzyliśmy łódzką grupę IMPRO Atak! Premiera naszego autorskiego spektaklu „Podglądacze” w listopadzie 2018 roku, była dla nas momentem ważnym, przełomowym nawet. To wtedy pojawiła się pierwsza, nieśmiała myśl: „O! a gdyby tak…?” Chwila nieuwagi (dwa lata raptem), a myśl w czyn się zamieniła i… jesteśmy! My, czyli „O! Impro”.

Od października 2020 roku gramy na deskach łódzkiego Teatru Małego
w Manufakturze. Każdy nasz spektakl jest w stu procentach improwizowany. Nie wiemy, jakie postaci zagramy, nie znamy swoich kwestii. Sugestie do scen proponuje nam publiczność. Każdy spektakl jest wyjątkowy, bo wszystko co dzieje się na scenie, wydarza się tylko ten jeden raz! Gramy komediowe spektakle w teatrze i na firmowych eventach, prowadzimy warsztaty i szkolenia. Nic co impro nie jest nam obce!

Każdy spektakl teatru O!Impro jest wyjątkowy, ponieważ każdy z nich wydarza się tylko jeden raz! Wszystko co robimy na scenie jest w stu procentach improwizowane.
I naprawdę, nie ma tu żadnego haczyka! Nie znamy naszych ról, nie wiemy w jakich miejscach znajdą się grane przez nas postacie, nie znamy absolutnie żadnej kwestii, nie posiadamy rekwizytów czy sugestywnych kostiumów. Wszystko dzieje się tu
i teraz, w oparciu o sugestie publiczności. W naszym repertuarze znajdują się zróżnicowane formaty impro, m.in.:

Wieczór komediowy czyli krótkie formy improwizowane. Jest to niezwykle dynamiczny spektakl, w całości oparty na sugestiach publiczności. W następujących po sobie, nie związanych fabularnie scenach, widzowie stawiają przed aktorami kolejne wyzwania, których jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia widowni. Dowcipne dialogi, nieprzewidywalne zwroty akcji i zaskakujące pointy są gwarancją znakomitej zabawy.

Podglądacze czyli 24h z życia mieszkańców pewnej łódzkiej kamienicy, podczas których śledzimy życiowe perypetie jej lokatorów. Rodzina, sąsiedzkie relacje, wstydliwe sekrety, awantury. Każdy z aktorów wciela się w kilka ról, wymyślonych uprzednio przez widownię. Spektakl jest naszą autorską, długą formą improwizowaną.

Love story czyli rzecz o miłości z przymrużeniem oka. Długa forma improwizowana. Bohaterowie tej historii, z dziecięcą naiwnością, gonią za marzeniami. Mają swoje cele, ambicje i pragnienia, ale wiedzą też czym jest spektakularna porażka. Szukają swojej drugiej połówki, często jednak zadowalają się przelotnym romansem. Tak jak w życiu. No, prawie tak jak w życiu… Całość tej improwizowanej komedii powstaje w oparciu
o sugestie publiczności.

Andrzeju! Rety jeju! Forma improwizowana, podczas której przyglądamy się życiu wielu różnym, niezwiązanym z sobą postaciom, które odwiedziły Wróża Andrzeja - jednego z najznamienitszych wróżbitów młodego pokolenia. To on, dzięki sugestiom publiczności - Waszym sugestiom, wróży przyszłość, która bezwzględnie staje się rzeczywistością i która prowadzi nas w świat spełniania marzeń, nie rzadko bardzo abstrakcyjnych.

oimpro.pl