Łódzka Organizacja Turystyczna

Moja Piaf, cz. 2: Paryż. Nad brzegiem Kanału św. Marcina

Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy wernisaż wystawy pt. „Moja Piaf, cz. 2: Paryż. Nad brzegiem Kanału św. Marcina”, który odbędzie się 28 września o godzinie 17:00 w Muzeum Fabryki. Wystawa stanowi kontynuację wieloletnich działań mających na celu promocję dorobku artystycznego Edith Piaf – jednej z najwybitniejszych francuskich pieśniarek wszech czasów.

moja piaf

W 2021 została wydana książka Moja Piaf (Mieczysław Gajos, Anna Bożena Dończyk-Gajos, wyd. R. PROJEKT) będąca podsumowaniem naszej przeszło 20-letniej działalności związanej z promowaniem dorobku artystycznego najznakomitszej francuskiej pieśniarki Edith Piaf.

W albumie oprócz części literackiej i kalendarium z życia Artystki zostały zamieszczone reprodukcje 44 obrazów z cyklu Moja Piaf, które powstawały w latach 2010–2018. Wszystkie prace są inspirowane życiem i piosenkami Artystki. W latach 2015–2017 powstało 6 obrazów namalowanych techniką olejną w formacie 50 x 100 cm zatytułowanych Paryż. Nad brzegiem Kanału św. Marcina.  Obrazy te związane są z utworem A. Bernheima Paris, który Edith Piaf zaśpiewała w 1949 roku.

Do tego urokliwego miejsca w Paryżu postanowiłam powrócić w latach 2021 – 2024, realizując kolejne obrazy.

W twórczości Edith Piaf nazwa Kanału św. Marcina pojawia się tylko raz, w piosence V. Scotto Les mômes de la cloche. Edith zaśpiewała ją podczas swojego debiutu w kabarecie le Gerny’s. Piosenka ta znalazła się na pierwszej płycie La Môme Piaf nagranej w 1935 roku. To dzięki Piaf i jej piosence odkryłam „wyśpiewane miejsce”, które mnie oczarowało. Paryż zawsze kojarzył mi się z wodą i mostami. Dlatego  tematem wiodącym moich prac jest woda i jej kolor, który zmienia się pod wpływem podmuchów wiatru, tworząc na kanale różnorodną fakturę w rytm muzyki piosenek Piaf.

W ten sposób powstał cykl malarski, który jest zapisem moich emocjonalnych impresji związanych z odbiorem tego miejsca. Na wystawie są prezentowane także 3 obrazy inspirowane innymi piosenkami Piaf: Mon Dieu, Sous le ciel de Paris, Dans la ville inconnue.

Wszystkie prace są przygotowane w technice olejnej przy użyciu szpachli lub palców. Zostały namalowane alla primatechniką impasto, aby uwidocznić i podkreślić różnorodną fakturę obrazu oraz zostawić na nim wyraźne ślady malarskich gestów.