Łódzka Organizacja Turystyczna

Korowód. Edward Dwurnik i widma historii w Pałacu Herbsta

Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentuje dzieła Edwarda Dwurnika. Dorobek malarza to punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które artysta krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował. W sobotę odbędzie się również oprowadzanie po wystawie.

Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy korowód, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.

Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie.

W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.

Tytułowy korowód odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę.

W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak Tiurma Dwurnika i Pochód ułanów polskich w 1830 Gierymskiego, Pijane głowy tego pierwszego z Ostatnim klucznikiem Horeszkowa Strzałeckiego, czy też Romantycy z Rannym kirasjerem i dziewczyną Kossaka oraz Sceną batalistyczną Pillatiego. Wszystkie obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi.

GDZIE: Muzeum Pałac Herbsta, Galeria Sztuki Dawnej
KIEDY: 9 lipca 2021, piątek, godz. 18:00

kuratorka: Katarzyna Kończal
koordynacja: Agata Szynkielewska
identyfikacja wizualna: Grafixpol

OPROWADZANIE KURATORSKIE KATARZYNY KOŃCZAL PO WYSTAWIE "KOROWÓD"

W sobotę o 13:30 odbędzie się spacer kuratorski po wystawie, której osią stały się prace Edwarda Dwurnika.  Udział w zajęciach możliwy jest wyłącznie po wcześniejszym dokonaniu rezerwacji: e-mail: edu.herbst@msl.org.pl, tel. 506 941 803 (pn.-pt. 8:00-16:00).

Koszt: 10 zł (+ bilet wstępu)

O wydarzeniach towarzyszących wystawie można poczytać na stronie muzeum.