Wieczór ze światowej klasy śpiewakiem: występy na festiwalu w Salzburgu, nowojorskim MET i w londyńskim spektaklu muzyki klasycznej Last Night of the Proms dały Andreasowi Schollowi wyjątkową pozycję jako kontratenor. Jego niezwykły głos jest udokumentowany na wielu nagraniach — szczególną uwagę przykuło „Cum Dederit” Antonio Vivaldiego, które można usłyszeć w filmie James Bond „Spectre”. Andreas Scholl jest profesorem śpiewu barokowego w salzburskim Mozarteum. Kontratenora i MCO łączy trzynastoletnia muzyczna przyjaźn i partnerstwo.
Mystical Morphing to hołd dla mistrza baroku Jana Sebastiana Bacha. Niemiecki kompozytor znany jest ze swoich wirtuozowskich dzieł klawiszowych i dzieł harmonicznych, a także z głęboko odczuwanej duchowości. Jego muzyka harmonizuje i kontrastuje w tym programie w równym stopniu z muzyką współczesnego mistrza Pärta, który podziela jego poszukiwania duchowości.
Oprócz wybranych arii i kantat J.S. Bacha („Ach bleibe doch, mein liebstes Leben BWV 11”, „Aus tiefer Not schrei ich zu Dir BWV 687” w nowej aranżacji instrumentalnej Tomasza Wabnica, a także „Schlummert ein Ihr Matten Augen BWV 82”), zaprezentowanych w stylowy i emocjonalny sposób przez kontratenora Andreasa Scholla, jest też nowa aranżacja IV Sonaty Organowej Tomasza Wabnica do odkrycia — i wreszcie do delektowania się majestatyczną AIR. MCO prezentuje Bacha w harmonii muzyki kameralnej, częściowo w mniejszych, częściowo w większych składach.
MCO i Tomasz Wabnic zbudowali wieloletnią relację z muzyką Arvo Pärta, wzbogaconą o bezpośrednią współpracę z samym mistrzem. Estońsko-austriacki kompozytor Arvo Pärt jest jednym z najczęściej wykonywanych współczesnych kompozytorów na świecie, a jego oszczędny styl, skupiający się na tym, co najważniejsze, przemawia do szerokiej publiczności. W tym roku Pärt otrzymał Szwedzką Polarną Nagrodę Muzyczną, uważaną przez niektórych za odpowiednik muzycznej Nagrody Nobla. W swojej pracy koncentruje się na stylu Tintinnabuli, który rozwinął. Słowo to pochodzi od łacińskiego słowa oznaczającego „dzwon”. Obraz muzyczny wyraża jednocześnie zakotwiczony bezruch i płynny ruch. Ale samo to nie może wyjaśnić poetyki, która rozwija się w tej pozornie prostej muzyce. Andreas Scholl jako performer wie, jak wyrazić zarówno prostotę, jak i tkwiący w niej dramatyzm.
Program koncertu:
- 1. BACH - Orgelsonate Nr. 4 BWV 582: II. Andante (arr. Tomasz Wabnic Streichtrio)
- 2. BACH - Ach bleibe doch, mein liebstes Leben BWV 11
- 3. PÄRT – Summa
- 4. PÄRT - My Heart's in the Highlands
- 5. BACH – Air
- 6. PÄRT - Vater Unser
- 7. PÄRT – Fratres
- 8. BACH - Schlummert ein Ihr Matten Augen BWV 82