Nie tylko najnowsze canneńskie hity, ale także pierwsze w historii festiwalu nagrody specjalne uświetnią jubileuszową edycję Kamery Akcji (24-27 X 2024 r.). W kategorii „Krytyka filmowa” statuetkę otrzyma Mariola Wiktor. W festiwalowym line-upie długie dyskusje wywoła najnowszy film Francisa Forda Coppoli „Megalopolis”, a wyjątkową zapowiedzią piętnastej Kamery Akcji będzie edycja online, w ramach której widzowie zobaczą 16 kultowych produkcji, w tym „Marzycieli” Bernardo Bertolucciego.
15. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 24 do 27.10.2024 w Łodzi oraz od 14 do 23.10.2024 online na platformie Think Film. Karnety w cenie od 149 zł w sprzedaży tylko do 10 października 2024 r.
Program
CZWARTEK (24 października 2024 r.)
- 15:00 Otwarcie recepcji festiwalowej, Galeria Monopolis, Monopolis
- 18:00 Otwarcie festiwalu oraz „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn, 115’ + spotkanie z Magnusem von Hornem, Mariuszem Włodarskim, prowadząca otwarcie festiwalu: Agata Gwizdała, prowadzący spotkanie po filmie: Łukasz Maciejewski, sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Scena Monopolis, Monopolis
- 18:30 Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight, blok I, 90’, Muzeum Kinematografii
- 18:45 „Wytłumaczenie wszystkiego”, reż. Gábor Reisz, 151’, sekcja: Głos krytyków, Kino Szkoły Filmowej
- 19:00 „Apetyt na więcej. La Cocina”, reż. Alonso Ruizpalacios, 139', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 21:45 „Jutro o świcie”, reż. Rúnar Rúnarsson, 82', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Szkoły Filmowej
- 22:00 „Civil War”, reż. Alex Garland, 109', sekcja: Głos krytyków, Scena Monopolis, Monopolis
- 22:00 „Między rewolucjami”, reż. Vlad Petri, 68', sekcja: Rumuński Akapit, Muzeum Kinematografii
- od 22:00 Klub Festiwalowy: Niebostan, Piotrkowska 17
PIĄTEK (25 października 2024 r.)
- 9:30 „Kąpiel diabła”, reż. Severin Fiala, Veronika Franz, 121', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Scena Monopolis, Monopolis
- 9:40 „Ninoczka”, reż. Ernst Lubitsch, 110', sekcja: Ikony kina, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 10:00 Warsztaty: Spotkania z twórcami a specyfikacja wydarzenia filmowego, 90', prowadzący: Łukasz Maciejewski, wydarzenie odbywa się w ramach Filmowego Lata w Łódzkim, Kino Szkoły Filmowej
- 11:50 „Megalopolis”, reż. Francis Ford Coppola, 138' + dyskusja DKF Immersja, sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Scena Monopolis, Monopolis
- 12:00 „Grand Tour”, reż. Miguel Gomes, 129', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 12:30 Akcja Edukacja: dyskusja Akcja Filmoznawca, 90’, Kino A, Budynek Aktorski, Szkoła Filmowa w Łodzi, wstęp wolny
- 15:00 DYSKUSJA: PRIME TIME, 90', prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna, Scena Monopolis, Monopolis, wstęp wolny
- 16:45 „Milczenie Julie”, reż. Leonardo Van Dijl, 97', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 16:45 „Okruchy życia”, reż. Claude Sautet, 89', + dyskusja DKF Pełna Sala, prowadzący: Michał Konarski, sekcja: Francuski Łącznik, Muzeum Kinematografii
- 16:50 „Kneecap”, reż. Rich Peppiatt, 95’, sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Scena Monopolis, Monopolis
- 17:00 „Veni, Vidi, Vici”, reż. Daniel Hoesl, Julia Niemann, 86’, sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Szkoły Filmowej
- 18:45 „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer, 95', sekcja: Głos krytyków, Scena Monopolis, Monopolis (po filmie masterclass z Christianem Friedelem)
- 18:45 „Daaaaaali!”, reż. Quentin Dupieux, 79', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Szkoły Filmowej
- 19:00 „Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata”, reż. Radu Jude, 163', sekcja: Rumuński Akapit, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 19:15 Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight, blok II, 110', Muzeum Kinematografii
- 20:30 Etiudy Coralie Fargeat „Reality+” oraz „The Telegram” 34', sekcja: Coralie Fargeat, Kino Szkoły Filmowej
- 20:30 Wręczenie nagrody specjalnej oraz Masterclass z Christianem Friedelem, 85’, gość: Christian Friedel, prowadząca: Kaja Klimek, Scena Monopolis, Monopolis
- 22:00 „Wspomnienia płonącego ciała”, reż. Antonella Sudasassi Furniss, 90', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Szkoły Filmowej
- 22:00 „Dobry nauczyciel”, reż. Teddy Lussi-Modeste, 92', sekcja: Głos krytyków, Muzeum Kinematografii
- od 22:00 Klub Festiwalowy: Niebostan, Impreza festiwalowa, Piotrkowska 17
SOBOTA (26 października 2024 r.)
- 10:00 „Psychoza”, reż. Alfred Hitchcock, 109', sekcja: Ikony Kina, wersja reżyserska, Scena Monopolis, Monopolis
- 10:00 Akcja Edukacja: Dźwięk w filmie, 120', gościni: Katarzyna Szczerba, Kino Szkoły Filmowej, wstęp wolny
- 10:00 Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight, blok III, 112', Muzeum Kinematografii
- 10:15 „Trzy kilometry do końca świata”, reż. Emanuel Pârvu, 105', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 12:15 „Substancja”, reż. Coralie Fargeat, 140', sekcja: Coralie Fargeat, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 12:15 Case Study „Strefa interesów”, 120’, gość: Tarn Willers, Kino Szkoły Filmowej
- 12:30 „Max i Ferajna”, reż. Claude Sautet, 112', sekcja: Francuski Łącznik, Muzeum Kinematografii
- 13:00 „Ukryty motyw”, reż. Gustav Möller, 100', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Scena Monopolis, Monopolis
- 15:00 DYSKUSJA: SIEĆ, 90', goście: Joanna Łapińska, Miłosz Stelmach, Joanna Szymańska, prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna, Scena Monopolis, Monopolis, wstęp wolny
- 15:30 WFO: Sound Design 51’, Kino Szkoły Filmowej
- 16:45 „RED PATH”, reż. Lotfi Achour, 100', Scena Monopolis, Monopolis (po seansie spotkanie z twórcami w ramach projektu Akcja Edukacja)
- 17:00 „Dziki diament”, reż. Agathe Riedinger, 103', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 17:00 „Zemsta”, reż. Coralie Fargeat, 108'', sekcja: Coralie Fargeat, Kino Szkoły Filmowej
- 17:00 „Nelly i Pan Arnaud”, reż. Claude Sautet, 106’, sekcja: Francuski Łącznik, Kino Szkoły Filmowej
- 18:25 Akcja Edukacja: Case Study „RED PATH”, reż. Lotfi Achour, 100', Scena Monopolis, Monopolis
- 19:15 Spoiler Master Live: „BlackBerry”, reż. Matt Johnson, 124' + dyskusja, gość: Michał Oleszczyk, sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Scena Monopolis, Monopolis
- 19:30 „Armand”, reż. Halfdan Ullmann Tøndel, 117', sekcja: Głos krytyków, Kino Szkoły Filmowej
- 19:30 „4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni”, reż. Cristian Mungiu, 103', sekcja: Rumuński Akapit, Muzeum Kinematografii
- 19:45 „Pod wulkanem”, reż. Damian Kocur, 110', sekcja: Razem filmowi, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 21:45 „Drukowanymi literami”, reż. Radu Jude, 128', sekcja: Rumuński Akapit, Muzeum Kinematografii
- 22:00 Łódzki Festiwal Filmowy: „Dahomej”, reż. Mati Diop, 67', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy we współpracy z Festiwalem Mediów Człowiek w Zagrożeniu, prelekcja: Mateusz Demski, Kino Szkoły Filmowej
- 22:00 Soundedit & Festiwal Kamera Akcja: Koncert Woods of Birnam „Dorian”, Klub Wytwórnia
- 22:30 VHS HELL LIVE: „Demonoid”, reż. Alfredo Zacarías, 118', sekcja: VHS Hell, pokaz filmu z lektorem improwizujacym na żywo, Scena Monopolis, Monopolis
- od 22:30 Klub Festiwalowy: Niebostan, Piotrkowska 17
NIEDZIELA (27 października 2024 r.)
- 9:45 „Tańcz dziewczyno, tańcz”, reż. Dorothy Arzner, 90', sekcja: Ikony kina, pokaz pod patronatem Mocne Punkty, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 10:00 „Kolonia numer 5”, reż. Ladj Ly, 101', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Szkoły Filmowej
- 10:00 Warsztaty: Nie tylko recenzje, 120’, goście: Franciszek Drąg, Joanna Żak, Muzeum Kinematografii
- 10:15 „Mój sąsiad Totoro”, reż. Hayo Miyazaki, 86', sekcja: Akcja Animacja, Scena Monopolis, Monopolis
- 11:30 „Symfonia o umieraniu”, reż. Matthias Glasner, 180', sekcja: Krytyczne premiery, pokaz przedpremierowy, Kino Z, Szkoła Filmowa w Łodzi
- 12:00 Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight, blok IV, 100', Kino Szkoły Filmowej
- 12:15 „Lany poniedziałek”, reż. Justyna Mytnik, 84' + Q&A po seansie, sekcja: Razem filmowi, pokaz we współpracy z Łódź Film Commission, Scena Monopolis, Monopolis
- 12:15 Akcja Edukacja: Wideoeseje, partner wydarzenia: WFO 105', Muzeum Kinematografii, wstęp wolny
- 15:00 DYSKUSJA: WRAŻLIWOŚĆ, 90' prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna, Scena Monopolis, Monopolis, wstęp wolny
- 15:00 Authors Spotlight: Blok filmów laureatów poprzednich edycji, 120’, Muzeum Kinematografii
- 17:15 „Na północ”, reż. Mihai Mincan, 123', sekcja: Rumuński Akapit, Muzeum Kinematografii
- 18:00 Zamknięcie Festiwalu „Simona Kossak”, reż. Adrian Panek, 100' + Q&A, sekcja: Razem filmowi, pokaz przedpremierowy, Scena Monopolis, Monopolis
Nie przegap selekcji filmów online
W tym roku pękający w szwach program stacjonarnej edycji FKA poprzedza dziesięciodniowy, wypełniony atrakcjami program online. Powrót do kultowych tytułów czy mistrzowskich klasyków, a także pierwsze filmy współczesnych autorów kina, o których mówi się w świecie filmu — oto selekcja online precyzyjnie dopasowana do 15-lecia Festiwalu Kamera Akcja. Już od 14 do 23 października 2024 r. widzowie będą mogli zobaczyć 16 pełnometrażowych i 13 krótkometrażowych specjalnie wyselekcjonowanych filmów. To zapowiedź pokazów stacjonarnych, które zawitają na ekrany Monopolis, Szkoły Filmowej oraz Muzeum Kinematografii 24-27 października 2024 r. — zdradzają Malwina Czajka i Przemek Glajzner, dyrektorzy festiwalu. W programie części online czeka m.in. „Simona” Natalii Korynckiej-Gruz, opowieść o bezkompromisowej Simonie Kossak w obiektywie jej partnera Lecha Wilczka. Ten dokument to must-see przed obejrzeniem filmu zamknięcia 15. FKA „Simony Kossak” w reżyserii Adriana Panka z Sandrą Drzymalską i Jakubem Gierszałem w rolach głównych. Na Festiwal Kamera Akcja powraca także Nuri Bilge Ceylan, którego „Wśród wyschniętych traw” poruszyło wrażliwość widzów poprzedniej edycji wydarzenia. Tym razem dyrektorzy przypomną prezentowany na 5. FKA „Zimowy sen” (2014) — turecki kandydat do Oscara w 2015 i dzieło nagrodzone Złotą Palmą w Cannes, w którym oszałamiające plenery Kapadocji kontrastują z kameralnym portretem małżeńskim, opartym na pełnych napięcia mistrzowskich dialogach. Widzów nie może ominąć także film gościa 11. edycji FKA Marka Cousinsa. Jego „Nazywam się Alfred Hitchcock” będzie wprowadzeniem do „Psychozy”, która w wersji reżyserskiej zawita na festiwalowe ekrany w Łodzi. Na szczególną uwagę zasługuje też obsypane nagrodami ”Miasto Boga”, które ma na swoim koncie m.in. 4 nominacje do Oscara w 2004 roku. Film Fernando Meirellesa to ponura gangsterska saga w stylu „Chłopców z ferajny” Martina Scorsese, łącząca elementy obyczajowe jak w „Trainspotting” Danny'ego Boyle’a. Część online 15. FKA to także ukłon w stronę miłośników animacji — w programie znalazła się „Metropia” Tarika Saleha, której koncepcja wizualna i efekty opracowane specjalnie na jej potrzeby, sprawiają, że ten film, nie przypomina niczego, co do tej pory powstało w kinie (Twitch Film). Organizatorzy nie zapominają również o rodzimej kinematografii. Specjalnie dla widzów przygotowano pokazy filmów „Dom zły” Wojciecha Smarzowskiego, „Chaos” Xawerego Żuławskiego, „Hostages” prezentowanego podczas 67. Berlinale filmu Rezo Gigineishvili, którego polską koproducentką jest Ewa Puszczyńska z łódzkiego studia Extreme Emotions. Zanim festiwalowicze zobaczą najnowsze dzieła absolwentów Szkoły Filmowej w Łodzi — „Dziewczynę z igłą” czy „Lany Poniedziałek” — czekają na nich w online krótkometrażowe filmy Magnusa von Horna oraz Justyny Mytnik.
Wydarzenia specjalne
SpoilerMaster Live: spotkanie z widzami po seansie „BlackBerry”
Termin: 26 października 2024 r. (sobota), godz. 19:15
Prowadzący: Michał Oleszczyk (SpoilerMaster)
Miejsce: Monopolis
Paradokumentalna historia powstania BlackBerry: wciągająca jak „The Office”, intrygująca jak „The Social Network”, prawdziwy jak miliony egzemplarzy telefonów na całym świecie. Telefon komórkowy i email w jednym. Rewolucyjny pomysł? W latach 90. – jak najbardziej. Oto historia dwóch przyjaciół z dzieciństwa, Douglasa Fregina i Mike’a Lazaridisa, którzy stworzyli telefony marki BlackBerry. W głównych rolach oglądamy Jaya Baruchela, znanego z komedii „To już jest koniec”, oraz Glenna Howertona, gwiazdę serialu „U nas w Filadelfii”. Film był pokazywany na festiwalu w Berlinie i spotkał się z przychylnym przyjęciem ze strony krytyki. Po seansie odbędzie się spotkanie z Michałem Oleszczykiem, który nagra odcinek swojego podcastu SpoilerMaster na żywo z udziałem publiczności.
VHS HELL: „Demonoid: Messenger of Death”
Termin: 26 października 2024 r. (sobota), godz. 22:30
Prowadzący: „Pan Diabeł” (VHS Hell)
Miejsce: Monopolis
Z najgłębszych czeluści piekielnych nadchodzi ultymatywny horror! Brytyjka odwiedza swojego męża w meksykańskiej kopalni, którą zamierza ponownie otworzyć. Odkrywa, że pracownicy odmawiają wejścia do sztolni, obawiając się prastarej klątwy. Para wkracza do kopalni, by udowodnić, że nie ma żadnego zagrożenia. Niechcący uwalniają demona, który pożąda ludzkich lewych rąk i zmusza do diabolicznych zachowań. Seans odbędzie się z udziałem „Pana Diabła” z kolektywu VHS Hell, który ścieżkę dialogową będzie improwizować na żywo.
DKF Immersja: „Megalopolis”
Termin: 25 października 2024 r., godz. 11:50
Prowadzący: członkowie portalu Immersja
Miejsce: Monopolis
„Megalopolis” to osadzona w wyimaginowanej współczesnej Ameryce epicka opowieść, wyreżyserowana przez Francisa Forda Coppolę, twórcę „Czasu apokalipsy” i „Ojca chrzestnego”. Żadna superprodukcja w historii współczesnego kina nie wywołała tak skrajnych emocji i nie podzieliła widowni tak jak jego najnowszy film. Zaskoczenie, zachwyt, złość, oburzenie – cokolwiek napisano o najnowszym filmie Coppoli, nic nie przygotowało widowni na jego bezkompromisową wizję, nad którą pracował od blisko 40 lat. „Megalopolis” to filmowy testament, a zarazem doświadczenie totalne, wykraczające poza granice konwencjonalnego kina. Po seansie odbędzie się Dyskusyjny Klub Filmowy, który zostanie poprowadzony przez członków portalu Immersja.
DKF Pełna Sala: „Okruchy życia”
Termin: 25 października 2024 r. (piątek), godz. 16:45
Prowadzący: Michał Konarski (Pełna Sala)
Miejsce: Muzeum Kinematografii
Pierre jest dobrze sytuowanym architektem, który nie potrafi rozwiązać życiowego dylematu - wrócić do żony, czy rozpocząć nowe życie u boku pięknej kochanki. Wypadek samochodowy, który rozpoczyna film, staje się pretekstem do swoistego podsumowania życia przez bohatera, a jednocześnie do ciekawego zabiegu formalnego, stanowiącego konstrukcyjną ramę opowieści. Wielkie kreacje Michela Piccoli i Romy Schneider oraz wyjątkowo precyzyjna reżyseria wpisują ten film w poczet znaczących osiągnięć kina światowego. Nagroda im. Louisa Delluca w 1970 r. Po seansie odbędzie się dyskusja, którą poprowadzi członek Pełnej Sali: Michał Konarski.
Dyskusje
Punktami kulminacyjnymi jubileuszowej 15. edycji Festiwalu Kamera Akcja będą dyskusje, które w tym roku będą dotyczyły najbardziej palących problemów, jakie stoją dziś przed branżą filmową i będą skupione wokół trzech haseł: „wrażliwość” o cenzurze, cancel culture i nostalgii; „prime-time” o polskim rynku seriali oraz „sieć” – o zależnościach w branży filmowej (szczególnie między twórcami, krytykami i festiwalami).
- PRIME TIME o rynku seriali
25 października 2024 (piątek), godz. 15:00 - 16:30
Prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna
- SIEĆ o zależnościach w branży filmowej
26 październik 2024 (sobota), godz. 15:00 - 16:30
Prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna
- WRAŻLIWOŚĆ o cenzurze i nostalgii
27 październik 2024 (niedziela), godz. 15:00 - 16:30
Prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna
Warsztaty
Spotkania z twórcami a specyfika wydarzenia filmowego. Warsztaty z Łukaszem Maciejewskim
Termin: 25 października 2024 r. (piątek), godz. 10:00
Prowadzący: Łukasz Maciejewski
Miejsce: Kino Szkoły Filmowej
Wydarzenia filmowe to oprócz seansów przede wszystkim możliwość uczestniczenia w rozmowach z twórcami, warsztatach czy dyskusjach. To spotkania określają specyfikę i charakter festiwalu filmowego. Mogą stanowić atrakcyjny punkt programu, przyciągnąć tłumy do kina, wspierać edukację filmową i łączyć pasjonatów dziesiątej muzy. Co przykuwa uwagę uczestników? Kogo zapraszać na wydarzenia? Jak łączyć ze sobą osobowości, by stworzyć niepowtarzalny klimat wydarzenia z udziałem gości? Samo prowadzenie rozmów, dyskusji i spotkań z twórcami również jest wyjątkową sztuką. Pozornie może wydawać się intuicyjnym zajęciem, jednak wymaga opanowania niełatwej sztuki prowadzenia wywiadu. Szlifować te umiejętności pomoże Łukasz Maciejewski, dziennikarz i krytyk filmowy z wieloletnim doświadczeniem w organizowaniu i prowadzeniu twórczych spotkań. Patrząc na jego ostatnie przedsięwzięcia na pierwszy plan wysuwa się różnorodność wydarzeń, w które jest zaangażowany. Prowadzi zarówno premiery filmowe, cykle spotkań wokół klasyków kina czy rozmowy z twórcami. Jest programerem, dyrektorem artystycznym festiwali, pisze recenzje filmowe i teatralne. Na warsztatach odsłoni kulisy przygotowania wydarzeń filmowych, podzieli się swoimi doświadczeniami. Prowadzącym wydarzeń pomoże rozwinąć swoją erudycję, a organizatorom wskaże, czym się kierować przy wybieraniu prowadzących. Warsztaty organizowane są w ramach projektu Filmowe Lato w Łódzkim.
Warsztaty Dźwięk w filmie
Termin: 26 października 2024 r. (sobota), godz. 10:00
Prowadząca: Katarzyna Szczerba
Miejsce: Kino Szkoły Filmowej
Kinomanom zdarza się nie przywiązywać uwagi do niezwykle istotnej warstwy audialnej filmu, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Chociażby dźwięki tła potrafią w dużym stopniu wpłynąć na podświadomość widza i przekazać nam więcej niż dialogi. Warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się jak analizować, a także opisywać i mówić o warstwie dźwiękowej, poprowadzi Katarzyna Szczerba – realizatorka dźwięku, która ma na swoim koncie ponad 100 projektów m.in. „Tyle co nic”, „Lombard”, „Wszystkie nieprzespane noce”, seriale „The Office PL” oraz „Rojst”. Uczestnicy warsztatów poznają sposoby konstruowania warstwy audialnej, zapoznają się ze scenariuszem, który skonfrontują z finalnym dziełem, analizując każdy element ścieżki dźwiękowej wybranego przez prowadzącą filmu.
Case study filmu „Strefa interesów”
Termin: 26 października 2024 r. (sobota), godz. 12:15
Prowadzący: Tarn Willers
Miejsce: Kino Szkoły Filmowej w Łodzi
Sound design dzięki takim filmom jak „Plemię”, „Sound of Metal” czy „Ciche miejsce” staje się tematem szeroko dyskutowanym i wzbudza zainteresowanie wśród kinomanów. Przede wszystkim jednak kreacja dźwięku stała się procesem dostrzeżonym przez widzów za sprawą „Strefy interesów” Jonathana Glazera. Gościem dźwiękowego case study filmu będzie Tarn Willers, jeden z najbardziej docenianych sound designerów na świecie. Willers, laureat m.in. Oscara oraz BAFTY za dźwięk do filmu „Strefa Interesów”, opowie o pracy w partnerstwie z cenionym reżyserem dźwięku Johnnie’m Burnem (pracował z m.in. Yorgosem Lanthimosem czy Jordanem Peelem). Zdradzi uczestnikom, jak o warstwie audialnej myślał reżyser Jonathan Glazer w trakcie pracy nad wielokrotnie nagradzaną „Strefą interesów”, jakich innowacyjnych rozwiązań użyto, aby stworzyć dźwięk immersyjny. Jakie wyzwania techniczne stały za produkcją tego dzieła? W jaki sposób udało im się opowiedzieć kompletnie inną historię za pomocą sound designu? Spotkanie z Tarnem Willersem jest niezwykłą okazją dla każdego, kto chce się dowiedzieć, jak wygląda praca na planie Oscarowego filmu oraz jak za pomocą dźwięku przedstawić coś, czego nie widać.
Nie tylko recenzje. Pisanie o branży filmowej (Case study kina dla młodej widowni)
Termin: 27 października 2024 r. (niedziela), godz. 10:00
Prowadzący: Joanna Żak i Franciszek Drąg
Miejsce: Muzeum Kinematografii
W ostatnich latach akademickie filmoznawstwo coraz częściej zwraca uwagę na kwestie związane z produkcją, dystrybucją i odbiorem filmów, powoli odchodząc od tradycyjnej analizy i interpretacji samych dzieł. Z kolei krytyka filmowa, rozumiana w klasyczny sposób, wciąż koncentruje się głównie na recenzjach i tekstach opiniotwórczych. Pisanie przystępnych, a zarazem przekrojowych artykułów na temat szeroko rozumianej branży filmowej to wciąż dość niszowa działalność. Warsztaty prowadzone przez Joannę Żak i Franciszka Drąga mają na celu zaproponowanie właśnie takiego spojrzenia na krytykę filmową. Na przykładach związanych z obiegiem filmów dla dzieci uczestnicy dowiedzą się, jak przygotować się do pisania o tematach z tej mniej oczywistej strony kina.
Partnerem warsztatów jest Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!
Muzyka w filmie (online)
Termin: 20 października 2024 r.
Prowadząca: Magdalena Miśka-Jackowska
Miejsce: VOD Think Film
W trakcie odsłony online Festiwalu Kamera Akcja uczestnicy będą mogli wysłuchać wykładu Magdaleny Miśki-Jackowskiej, która przybliży temat muzyki w filmie. Opowie o tym jak muzyka buduje nastrój i nadaje tonu filmom. Przedstawi najważniejszych obecnie kompozytorów muzyki filmowej oraz przeanalizuje proces jej tworzenia. Autorka podcastu skupiającego się wokół muzyki filmowej „Score and the City” opowie o tym jak wielką rolę odgrywa muzyka w tworzeniu filmu oraz jak wpływa na nasz odbiór dzieł audiowizualnych.
Karnety, bilety i system rezerwacji
KARNETY I BILETY
- 10 października, godz. 23:59: koniec sprzedaży karnetów w cenie regularnej
- 20 października, godz. 21:00: koniec sprzedaży karnetów w cenie 299 zł
- 21 października, godz. 12:00: rozpoczęcie rezerwacji miejsc przez osoby posiadające karnet
Odbiór karnetów w recepcji festiwalowej w Galerii Monopolis:
- 24 października, godz. 15:00-22:30
- 25 października - 27 października: recepcja festiwalowa otwarta pół godziny przed pierwszym seansem danego dnia i czynna pół godziny po rozpoczęciu ostatniego seansu
System rezerwacji
W tym roku obowiązywać będzie system rezerwacji miejsc na poszczególne seanse stacjonarne. Każdy karnet posiada unikalny kod potrzebny do rezerwacji, który znajduje się na potwierdzeniu zakupu karnetu w formie .pdf.
Jak działa system rezerwacji?
- Do każdego karnetu przypisanych jest 16 punktów.
- 1 seans/warsztat/masterclass to 1 punkt.
- Anulowanie rezerwacji możliwe jest na 15 min przed seansem.
- Punkt wykorzystany na rezerwację seansu jest bezzwrotny, nawet w sytuacji anulowania rezerwacji.
- W przypadku nie anulowania rezerwacji i nie przybycia na seans, z konta potrącane są 3 punkty.
Wejście na salę:
- z karnetem i aktywną rezerwacją na seans ustaw się w kolejce do osoby, która stoi pod napisem KARNET,
- z biletem na seans ustaw się w kolejce do osoby, która stoi pod napisem BILETY,
- z karnetem, ale bez rezerwacji ustaw się w kolejce LAST MINUTE.
UWAGA spóźnione osoby z biletem nie będą wpuszczane na seans! Część seansów jest przeznaczona wyłącznie dla osób posiadających karnet. Dyskusje oraz wydarzenia edukacyjne z cyklu Akcja Edukacja są bezpłatne i wstęp jest wolny, bez rezerwacji.
Gdzie odbywa sie festiwal?
CENTRUM FESTIWALOWE:
Monopolis
ul. dr. Stefana Kopcińskiego 62, Łódź
Recepcja festiwalowa: Galeria Monopolis
Scena Monopolis
MIEJSCA FESTIWALOWE:
Szkoła Filmowa w Łodzi
ul. Targowa 61/63, Łódź
Kino Z, Kino Szkoły Filmowej, Kino A
Muzeum Kinematografii w Łodzi
Plac Zwycięstwa 1, Łódź
Kino Kinematograf
Think Film
Platforma VOD Festiwalu
KLUB FESTIWALOWY
Niebostan
ul. Piotrkowska 17, Łódź
Zobacz, jakie atrakcje czekają na Was w klubie festiwalowym:
- 24 października, czwartek, od godz. 22:00
- 25 października, piątek, impreza/dj set, od godz. 22:00
- 26 października, sobota, impreza/dj set, od godz. 22:30
- 27 października, niedziela, od godz. 22:00
Specjalna oferta dla karnetowiczów:
- bezpłatny wstęp na imprezy towarzyszące,
- zniżki na barze.
KAWIARNIA FESTIWALOWA
Mono Cafe & Bistro
ul. Kopcińskiego 62, Łódź
- Na barze, będzie można skorzystać ze zniżek festiwalowych.
RESTAURACJE FESTIWALOWE
Farina Bianco (al. marsz. J. Piłsudskiego 14), Tabu Sushi (al. marsz. J. Piłsudskiego 14), Wall Street BBQ (al. marsz. J. Piłsudskiego 14). W restauracjach obowiązuje 10% zniżki za okazaniem karnetu.