- Po raz kolejny w Muzeum Miasta zabrzmi muzyka. To już tradycja, że w prawdopodobnie najpiękniejszym i największym łódzkim pałacu możemy posłuchać mistrzów. Tym razem zaprosimy Państwa do odkrycia muzyki barokowej w najlepszym możliwym wykonaniu. Wystąpią znakomici artyści wykonując utwory mistrzów epoki.
Zobaczycie państwo i posłuchacie niezwykłych instrumentów z epoki lub ich wiernych kopii. Szczególnie polecam artystów <link https://altbergensemble.com/>Łódzkiej Orkiestry Barokowej Altberg Ensemble</link> – założonej w 2017 roku przez Jakuba Kościukiewicza i specjalizującej się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku. Całość rusza już 12.10. Zapraszam do Muzeum Miasta - mówi Małgorzata Moskwa-Wodnicka, wiceprezydent Łodzi.
Zespół Altberg Ensemble zadebiutował podczas XVIII Festiwalu Kolory Polski. Od tego czasu brał udział m.in. w projektach edukacyjnych organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, licznych koncertach i festiwalach w całej Polsce, a także zdobył nagrodę w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop na „najbardziej wystrzałowe wydarzenie kulturalne w 2017 roku” w kategorii muzyka.
Altberg Ensemble składa się z profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach. Muzycy używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej, a także doświadczenia.
Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983), klawesynistki i pianistki, uczennicy Wandy Landowskiej, która po II Wojnie Światowej otworzyła i prowadziła w PWSM w Łodzi pierwszą w Polsce klasę klawesynu.
Muzycy:
Łódzka Orkiestra Barokowa Altberg Ensemble
Zespół powstały w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza, specjalizującego się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku. Debiut zespołu miał miejsce 13 sierpnia 2017 roku w Tumie pod Łęczycą podczas XVIII Festiwalu Kolory Polski. W 2017 Altberg Ensemble wraz z zespołem tańca dworskiego Cracovia Danza brał udział w projektach edukacyjnych organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Powstanie nowej orkiestry barokowej zostało docenione przez łódzkie środowisko artystyczne, co zaowocowało przyznaniem zespołowi Armatki Kultury 2017 – nagrody w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop na „najbardziej wystrzałowe wydarzenie kulturalne w 2017 roku” w kategorii muzyka.
W 2018 roku zespół wystąpił w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, w kościele św. Mateusza w Łodzi, a także prowadzony przez wybitnego szwajcarskiego klawesynistę, organistę i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera, wziął udział w cyklu 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracował z wieloma śpiewakami, w tym z Olgą Pasiecznik, Karolem Kozłowskim, Michałem Sławeckim, Kacprem Szelążkiem, Rafałem Tomkiewiczem, a także z wybitnymi prowadzącymi – włoską skrzypaczką Olivią Centurioni oraz z belgijskim flecistą, muzykologiem i dyrygentem Peterem Van Heyghenem. Zespół wystąpił na V Festiwalu Oper Barokowych DRAMMA PER MUSICA w Warszawie, wziął również udział w pierwszej edycji festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
Zespół składa się z profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach. Muzycy używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej, a także doświadczenia. Wielu członków zespołu nabywa je współpracując z renomowanymi zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą. W zależności od potrzeb repertuarowych zespół poszerzany jest o zaproszonych muzyków gościnnych. Repertuar zespołu obejmuje kameralne i orkiestrowe dzieła instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne XVII i XVIII wieku.
Projekt Altberg Ensemble ma na celu zintegrowanie środowiska wyróżniających się muzyków oraz absolwentów łódzkiej Akademii Muzycznej, a także umożliwienie zapoznania się z ich kunsztem publiczności całego regionu i kraju.
Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983), klawesynistki i pianistki, uczennicy Wandy Landowskiej, która po II Wojnie Światowej otworzyła i prowadziła w PWSM w Łodzi pierwszą w Polsce klasę klawesynu.
Jakub Kościukiewicz, wiolonczelista specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych. Pedagog i aktywny animator inicjatyw i wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Absolwent AM w Krakowie (T. Kamińska) oraz GSMD w Londynie (A. McGillivray). Studiował też na DAAM (Ch. Kyprianides). Lekcje pobierał ponadto u R. Zipperlinga, J. Ward-Clarke, J. ter Linden’a, M. Möllenbecka, B. Cocseta, P. Carrai i B. Málè. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m.in. z Collegio di Musica Sacra A. Kosendiaka, Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską prowadzonymi przez J. T. Adamusa, Concerto Polacco, Harmonia Sacra, orkiestrą FAMD.PL, Hyacinthus, Violin Consort, Starck Compagnay, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Capella 1547, La Tempesta, Cappella dell'Ospedale della Pietà, Il Giardino d’Amore, Goldberg Baroque Ensemble, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, a także z belgijskim zespołem Les Muffatti P. Van Heyghena. Współpracował z takimi artystami jak W. Kłosiewicz, L. Stawarz, M. Toporowski, M. Sompoliński, M. Szelest, Z. Pilch, O. Pasiecznik, V. Genaux, J. Kasprzyk, S.L. Kaakinen, J. Semerádová, T.Ritter, J. Olejniczak, H. Rutkowski, V. Sofronitzki, K. Junghänel, J.A. Bőtticher, O. Centurioni, A. Spering, M. Steger, R. Dubrovski, F. Heider, G. Antonini, A. Bernardini, R. Alessandrini, E. Gatti, C. Cavina, A. de Carlo, A. Kossenko, D. Visse, J. Schroeder, J. ter Linden, P. Goodwin, B. Bayl, P. Beznosiuk, N. Parle, S. Standage, C. Curnyn, a także P. McCreesh i Gabrielli Players, H.Ch. Rademann i Dresdner Kammerchor, Marek Štryncl i Musica Florea oraz P. Herreweghe i Collegium Vocale Gent. Od 2008 r. współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową J. Thiela (NFM), Royal Baroque Ensemble L.Stawarz (od 2014) oraz Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej (od 2005), gdzie jest koncertmistrzem. Prowadzi klasy wiolonczeli barokowej, zespołów muzyki dawnej oraz orkiestrę barokową na AM im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w ZPSM im F. Chopina w Warszawie. Inicjator Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej oraz założyciel i kierownik artystyczny orkiestry barokowej Altberg Ensemble skupiającej absolwentów AM w Łodzi. Zespół ten uhonorowany został nagrodą Armatka Kultury 2017. Od 2017 roku posiada tytuł doktora sztuki. Gra m.in. na kopii wiolonczeli M. Goffrillo z 1693 roku zbudowanej przez B. Muthesiusa, na anonimowym instrumencie meklemburskim (1780) oraz na instrumencie G. S. Liebicha (1790).
Ewa Mrowca, klawesynistka, naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat. Z wyróżnieniem ukończyła studia w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Jest absolwentką Guildhall School of MusicDrama w Londynie w klasie Nicholasa Parle, oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera. Została wyróżniona w 2003 roku w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie, organizowanym na historycznych instrumentach. W 1999 roku uzyskała Diploma di Merito Accademii Musicale Chigiana w Sienie. Jest laureatką nagrody Łódzkie Eureka 2012. Stypendystka Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Accademii Musicale Chigiana, Rządu Szwajcarii, oraz Guildhall School of MusicDrama. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta (Accademia Musicale Chigiana), Christopha Rousseta, Elisabeth Joyé, Pierra Hantai oraz Jespera Christensena. Ze szczególną pasją poświęca się wykonawstwu muzyki na instrumentach oryginalnych, a także historycznej realizacji basso continuo.Jej działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, oraz występy z zespołami muzyki dawnej. Koncertuje w Polsce, Francji, Niemczech, Chinach oraz USA. Występowała realizując b.c. pod kierunkiem Jordi Savalla, Simona Standage’a, Katherine McGilivray, jako solistka pod kierunkiem Joshuy Rifkina. Wraz z Jakubem Kościukiewiczem jest współtwórcą zaspołu Altberg Ensemble, współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Capella dell’Ospedale della Pietà Venezia, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Royal Baroque Ensemble, a także z zespołem Nova Casa z którym to we wrześniu 2009 r. wraz z Olgą Pasiecznik została przygotowana premiera spektaklu Tre Donne Tre Destini opartego na kantatach G.F. Händla dla Warszawskiej Opery Kameralnej. Jej recital z grudnia 2015 roku z Germanisches National Museum w Norymberdze był retransmitowany na antenie Bayerische Rundfunk. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi, oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jej pierwszy solowy album z Pieces de clavessin Jeana Nicolasa Geoffroy (Dux 0137), zyskał znakomite recenzje w Polsce, Luxemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 otrzymał wyróżnienie 5 du Diapason. Artystka gra na klawesynie Detmara Hungerberga z Hückeswagen (2006 rok).
Jorg - Andreas Bötticher urodził się w Berlinie. Po kilku latach lekcji muzyki i doświadczenia w młodości jako klawiszowiec w zespole, studiował w Schola Cantorum Basiliensis u Jean-Claude'a Zehndera (organy) i Andreasa Staiera (klawesyn). Potem nastąpiły studia u Jespera Bøje Christensena. Od 1997 roku prowadzi klasę klawesynu w Schola Cantorum i uczy wykonawstwa historycznego w Basler Musikhochschule. Jest organistą Predigerkirche w Bazylei, gdzie jest również współinicjatorem i dyrektorem artystycznym kompletnego wykonania wszystkich kantat Bacha (2004-2012) oraz „Abendmusiken in der Predigerkirche” (2013 ff .). Kilka nagrań CD zawiera utwory Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi, Gottlieb Muffat, Ignazio Albertini, Johann Friedrich Fasch i innych. Z barokową skrzypaczką Hélène Schmitt poświęcił się XVII-wiecznemu repertuarowi skrzypcowemu, a z Chiarą Banchini nagrał sonaty na skrzypce i klawesyn obbligato Jana Sebastiana Bacha. Od 2011 regularnie koncertuje ze skrzypaczką barokową Plameną Nikitassovą. Bötticher jest również aktywny w dziedzinie muzykologii. Do najważniejszych jego publikacji należą artykuły w Bach-Jahrbuch Neue Bachgesellschaft oraz artykuł Generalbass in the Musiklexikon [Musik in Geschichte und Gegenwart] (z Jesperem Christensenem).
Repertuar:
12.10.2022 r. godz. 18:00 „Florilegium Musicum”
22.10.2022 r. godz. 18:00 „Sztuka Fechtunku”
20.11.2022 godz. 16:30 “Barokowe miraże – Altberg Ensemble kameralnie”
04.12.2022 g. 16:30 “Barokowe miraże – Altberg Ensemble kameralnie”
Pełny program koncertów pojawi się wkrótce na <link https://muzeum-lodz.pl/event/>muzeum-lodz.pl/event/</link>